Arbetsvetenskap

D M

Utb.prog Psyk / ht

Eva Mauritzon-Sandberg Univ lekt

Kursplanen fastställd av Institutionen för arbetsvetenskap 2000-02-09 att gälla från HT00

Förkunskaper: Genomgången kurs psykologi A , B och C 20 poäng med betyget godkänd. Genomgången vetenskaplig bastermin 20 poäng.

Kursens mål är att ge de studerande möjlighet att utifrån kursen Psykologi C fördjupa kunskaperna inom psykologisk teori och metod samt få en fördjupad förtrogenhet med konkret psykologiskt forskningsarbete. Kursen skall ge de studerande träning i och färdigheter i empirisk psykologisk forskning. Kursen skall också ge de studerande träning i vetenskaplig kommunikation vilket utgörs av redovisningen av det självständiga arbetet i form av en uppsats

Moment 1: Experimentell metod och design 5 poäng. Experimentell metod och design är det vetenskapliga verktyg som merparten av den psykologiska forskningen ryms inom. Viktiga delområden som behandlas är den klassiska experimentella designen, kvasi -experimentell design, fältexperiment och fältstudier. Relationen till statistisk metodik utgör en väsentlig del i kursen. Kursen innehåller följande huvudmoment: Introduktion till experimentell metodik och design. Definitioner av population, sampel och variabler. Kontroll av "confounding variables". Skillnader i "constraints" med avseende på olika undersökningsdesigner. Koppling mellan design och statistisk metod.

Moment 2: Teori 5 poäng En fördjupad teoretisk genomgång anpassat till det självständiga arbetet. Den studerande genomför en Fördjupad litteraturgenomgång i anslutning till undersökningsdomänen och presenterar en undersökningsplan.

Moment 3: Självständigt arbete, 10 poäng
Ett självständigt empiriskt arbete genomförs. Träning i undersökningsplanering, genomförande av undersökning, dataanalys och utvärdering av resultat samt rapportering. De studerande skall genomföra en opposition på minst ett självständigt arbete.

Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarieövningar, och gruppövningar.

Enskild skriftlig tentamen
Individuell examination av handledarna.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Experimentell metod och design 5.0poäng
Självständigt arbete 10.0poäng
Teori 5.0poäng

Goodwin, C.J. (1968). Research in psychology: methods and design. New York: J.Wiley.
Övrig litteratur väljs i samråd med handledare