Arbetsvetenskap

Vetenskapsteori

Utb.prog Psyk / vt

Mats Danielsson Univ adj

Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1997-02-12 gäller från VT 97

Vetenskaplig baskurs 5p ingår som en del i vetenskaplig bastermin 20p. Förkunskapskrav är att den studerande är antagen på utbildningsprogrammet för psykologi samt har genomgått psykologi A 20 p med betyget godkänd eller väl godkänd.

De studerande ska ges kunskap om vetenskapsteoretiska begrepp och grundproblem samt deras tillämpning inom psykologin som akademisk diciplin. Kursen ger en allmän orientering om olika vetenskapsteoretiska skolbildningar.

Kursen behandlar typiska grunder inom vetenskapsteorins alla områden där kärnområden som logik, hypotesprövning, begrepp och definitioner, klassifikationsprinciper, kausalitet mm behandlas. I den andra delen av kursen skall studerande genomföra ett grupparbete med en fördjupning i någon vetenskaplig tradition som kopplas till psykologin som ämne.

Undervisningen består av en första del med föreläsningar som behandlar typiska grunder inom vetenskapsteorins ala områden, en andra del som består av handledning i seminarieform i halvklass. Författarna diskuterar vid seminariet sina frågor och sina idéer om grupparbetet med övriga seminariedeltagare och seminarieledaren. Vid ett avslutande seminarium presenteras respektive grupprapport av opponenter och försvaras av författarna.

Skriftlig tentamen på den obligatoriska kurslitteraturen, samt betyget godkänd på projektuppgift som redovisas muntligt samt skriftligt synopsis.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Projektuppgifter 1.0poäng

Thurén, T. 1993. Vetenskapsteori för nybörjare. Tiger förlag. ISBN: 91-88298-03-5
C.M. Allwood och M.G. Eriksson (1999) Vetenskapsteori för psykologi och andra samhällsvetenskaper. Studentlitteratur. ISBN:91-33-00608-X