|
|
|
|
ARP003 Människa-Dator Interaktion 4.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Teknisk psykologi NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD R åk 5 / Lp IV SPRÅK: Engelska/Svenska EXAMINATOR Mats Danielsson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap1996-03-25 gäller från HT 96 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet SYFTE/MÅL Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i psykologiska teorier och metoder med relevans för människa-dator interaktion. Kunskaperna ska kunna tillämpas vid analys och design av system med avseende på användbarhet med beaktande av skilda förutsättningar hos användare med avseende på ålder och kön. INNEHÅLL Psykologiska teorier och metoder av betydelse för analys av människa-dator interaktion 53%. Den kognitiva psykologins grunder. Långstids- och korttidsminne. Informations-processteorier. Psykologiska principer vid inlärning. Kommunikations- och språkpsykologi. Kognitiva processer vid problemlösning. Tillämpningar 47%. Psykologiska processer vid programmering, databashantering och inlärning av nya system. Principer för design av användargränssnitt. UNDERVISNING Undervisning meddelas i form av lektioner och handledda laborationsuppgifter. EXAMINATION Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Obligatoriska laborationsuppgifter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen". KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5 MOMENT/PROV | |
Laboration | 2.0poäng |
Tentamen - Människa-Dator-Interaktion | 2.0poäng |
LITTERATUR Allwood, C-M.(1991) Människa -dator interaktion. Ett psykologiskt perspektiv Studentlitteratur. Artiklar och valda forskningsrapporter (MDA programmet)
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |