Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARP003 Människa-Dator Interaktion 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Teknisk psykologi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
R åk 5 / Lp IV

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Mats Danielsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap1996-03-25 gäller från HT 96

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper i psykologiska teorier och metoder med relevans för människa-dator interaktion. Kunskaperna ska kunna tillämpas vid analys och design av system med avseende på användbarhet med beaktande av skilda förutsättningar hos användare med avseende på ålder och kön.

INNEHÅLL
Psykologiska teorier och metoder av betydelse för analys av människa-dator interaktion 53%. Den kognitiva psykologins grunder. Långstids- och korttidsminne. Informations-processteorier. Psykologiska principer vid inlärning. Kommunikations- och språkpsykologi. Kognitiva processer vid problemlösning.
Tillämpningar 47%. Psykologiska processer vid programmering, databashantering och inlärning av nya system. Principer för design av användargränssnitt.

UNDERVISNING
Undervisning meddelas i form av lektioner och handledda laborationsuppgifter.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Obligatoriska laborationsuppgifter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV
Laboration 2.0poäng
Tentamen - Människa-Dator-Interaktion 2.0poäng

LITTERATUR
Allwood, C-M.(1991) Människa -dator interaktion. Ett psykologiskt perspektiv Studentlitteratur.
Artiklar och valda forskningsrapporter (MDA programmet)

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17