Arbetsvetenskap

R åk5 / lp III-IV

SPRÅK: Engelska/Svenska

Dennis Pettersson Prof

Kursplanen är fastställd av institutionen för arbetsvetenskap 1999-02-11.

Funktion och form (ARG002), Integrerad produktutformning (MTM061)

Kursen avser att fördjupa kunskaperna inom produktutvecklingsområdet genom utvidgad teori samt genom tillämpning i ett utvecklingsarbete.

Projektplanering: Förslag till utvecklingsprojekt presenteras, projektval, projektplanering.
Informationsinsamling : Olika sätt och vägar att insamla information.
Produktbehovstudier. Marknadsstudier.
Produktkalkylering
Problembestämning : Problemformulering, bestämning av problemnivå,avgränsning av problem.
Problemundersökning: Områdesanalys, funktionslistning, funktionsuppdelning (funktionsanalys), kriterieviktning.
Primärkonstruktion: Produktuppbyggnad, utveckling av förslag till
lösningsprinciper, dokumentation och presentation av principlösningar, val av lösningsprincip. Produktkalkylering.
Konstruktion: Design (utformning), dimensionering, material- och komponentval, datormodellering.
Dokumentation: Framställning av presentationsmaterial, som visar resultat samt arbetsrapport inkluderande produktkalkyl. Datormodell/ fysisk modell. Muntlig presentation

Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, laborationer, grupparbete samt enskilt arbete. Obligatorisk närvaro vid föreläsningar, laborationer, del- och slutredovisning.

För slutbetyg krävs godkänt projektarbete, godkänd dokumentation samt godkänd presentation av projektresultat. Kursen ges med differentierade betyg som omfattar metodik, resultat och presentation.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Projektarbete 8.0poäng

Hamrin Å, Nyberg M: Kompendium: Produktutformning HLu 1993.
Rune Monö, Product understanding, Liber 1997.