Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARG001 Arbete-Människa-Teknik 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsvetenskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Val / LpII, lpIV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars Sundström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1996-03-25 gäller från HT 96

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.

SYFTE/MÅL
Kursen har som mål att ge teknologerna:
- inblick i hur arbetsplatsers tekniska och organisatoriska utformning inverkar på arbetsförhållandena
-förståelse för olika mänskliga behov och förutsättningar med avseende på kön, ålder, funktionshinder etc
- grundläggande förutsättningar att tillämpa sina tekniska kunskaper så att de
gynnar arbetsmiljön
- övning i att analysera arbetsförlopp, identifiera och kvantifiera samt teoretiskt lösa vissa arbetsmiljöproblem
- färdigheter i undersökningsmetodik och avrapportering


INNEHÅLL
Introduktion (2%). Kursens uppläggning - teknologernas framtida yrkesroll. Teknikens inverkan på arbetsförhållandena.
Lagar och avtal, lokalt miljöarbete (5%). Orientering om arbetsmiljölagen. Tillsyn och föreskriftsarbete. Inverkan av annan lagstiftning. Avtal på arbetsmiljöområdet. Internkontroll.
Individen och den sociala miljön (12%). Psykosocial arbetsmiljö - arbetsmiljöns betydelse för individen, det goda arbetet. Arbetsgrupper - olika typer av grupper, grupprocesser.
Ledarskap och andra roller. Mellanmänskliga konflikter - konfliktutveckling, konflikthantering. Individen - varseblivning, människans minnessystem, inlärning, tänkande och problemlösning, människa-datorinteraktion.
Arbetsmiljö och ekonomi (6%). Produktivitet - kvalitet och arbetsmiljö. Kostnader för dåliga arbetsmiljöförhållanden - konsekvenser för individen, företaget och samhället.
Produktions- och Arbetsorganisation (9%). Arbetsorganisationsteori. Metoder för bedömning av organisatorisk uppbyggnad av arbetsförlopp och produktionssystem. Produktionstekniska trender.
Arbets- och olycksfallsanalys (3%). Generell introduktion till några av de viktigaste metoderna för arbets- och olycksfallsanalys.
Arbetsfysiologi, Utformnings- och förändringsarbete (19%). Fysisk belastning i arbetslivet, total- och lokalbelastning. Metoder att bedöma belastningsproblem och arbetsställningar samt metoder för att utforma och förändra arbetsplatser med hänsyn därtill.
Fysikalisk miljö (28%). Termiskt klimat: Människans värmebalans. Varma och kalla miljöer. Påverkan av varmt och kallt klimat. Synergonomi och strålning: Metoder att undersöka synförhållanden, synkrävande arbete och arbetsbelastning. Människans synsinne. Orientering om hälsorisker med joniserande och icke joniserande strålning. Buller, akustik, vibrationer: Ljudets påverkan på människan. Metoder att bedöma hörselskaderisk och att reducera buller. Människans hörselsinne. Vibrationers påverkan på människa. Normer och föreskrifter.
Kemisk, eliminationsteknik (16%). Enklare metodik för kemisk miljöanalys och bedömning av hälsorisker. Kemikaliers upptagning och inverkan på människor. Eliminationstekniska åtgärder, främst ventilation.

UNDERVISNING
Kursen är teoretisk och centrerad kring metoder att beskriva, bedöma och förstå hur arbetsmiljön som helhet påverkas av arbetets tekniska, ekonomiska och organisatoriska uppläggning. Teoriavsnitten efterföljs av ett projektarbete där undersökningsmetodik och avrapportering tränas.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen. Kursen ges med differentierade betyg. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".

Kursen ges/kan ges delvis på engelska.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV

Hemtentamen och godkänt projektarbete 4.0poäng

LITTERATUR
Bohgard, Ericsson, Karlsson, Lövsund, Odenrick: Arbete - Människa - Teknik, ASN 1994


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17