Arbetsvetenskap

Övriga ämnen

Arena media,musik,teknik / lp 2

Anders Ågren Prof

Kursplanen fastställd att gälla från H01.

Grundläggande behörighet enligt krav för arenan.

Deltagarna ska efter genomgången kurs:
- förstå principerna för några av de traditionella musikinstrumentens akustiska funktion
- förstå hörselegenskaper av betydelse för musiklyssnandet
- kunna mäta och beräkna fundamentala egenskaper hos musikljud och musikinstrument

AKUSTIK: Akustiska vågekvationen. Plana och sfäriska vågor. Elektroakustiska-mekaniska analogier. Egenmoder. Strängar. Membran. Rör. Fouriertransform-spektrum.

ÖRAT OCH HÖRSELN: Örats fysiologi. Frekvens och tonhöjd/tonläge. Vibrato. Amplitud och hörnivå/hörstyrka. Maskering. Spektrum och klang. Perception av ljudföljder.

MUSIKINSTRUMENTEN: Mekanisk konstruktion. Excitationsprinicper. Källspektrum, återkoppling och spektrumformning i resonatorsystem. Spektralt innehåll: stationärt ljud och transienter. Strålningsegenskaper. Blåsinstrument. Stränginstrument. Slaginstrument. Piano. Syntetisk musik. Orgel. Sångröst.

SKALAN I TEORI OCH PRAKTIK: Liksvävande temperatur. Pytagoreisk och ren skala. Mätningar på spelad musik. Ren och sträckt oktav.

RUMSAKUSTIK: Rumsakustiska grundbegrepp. Ljudutbredning i rum. Binauralt hörande, konsthuvudstereofoni.

Blandning mellan föreläsningar, övningar och problembaserad inlärning, där ett större projektarbete visar på tillämpningar och på behovet av teori. Kursen inleds med en teoretisk och problemorienterande del. Samtidigt formuleras projekt vilka ska inrymma delar av momenten i kursens innehållsspecifikationen.

Föreläsningar och vissa övningar ges framförallt under första halvan av kursen och följs av projektarbeten. Föreläsningarna följs av en skriftlig tentamen mitt i läsperioden. Övningarna ska ge träning och färdighet i mät och analysmetodik. Närvaron är obligatorisk på de teoretiska genomgångarna och på övningarna.

Projektarbete med differentierade betyg. Projektarbetet redovisas skriftligt och muntligt. Opposition på ett projekt. Skriftlig tentamen med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Tentamen 3.0poäng