Arbetsvetenskap

C K

R, Val / Lp IV

Ö Johansson Fo ass

Kursplanen är fastställd av inst för arbetsvetenskap 2000-02-09 och gäller från V2000.

ARF007 Akustik och buller eller ARF005 Fysikalisk miljöteknik eller ARF001Teknisk akustik.

Kursen ges med inriktning mot sambandet mellan utformning av en bullrande produkt och dess akustiska egenskaper. Kursen ska ge kännedom om:
- grundläggande teknisk akustik och de förhållande som styr uppkomsten, spridning och strålning av buller från olika konstruktioner
- metoder att minska bullret från olika konstruktioner
- metoder att genom mätningar och beräkningar bedöma inverkan av material och form på akustiska egenskaper
- metoder att integrera funktionell och visuell utformning med akustisk principer
- mätmetoder att bedöma ljudkvaliteten hos en produkt

Innehållet nedan är ett uppskattat minibehov, de exakta behoven styrs av projekten:
Repetition av grundläggande akustiska grundläggande begrepp och definitioner. Vågor i fasta medier. Vågtyper i oändliga media. Vågtyper i ändliga media. Stomljudsutbredning. Stomljudsdämpning. Stående vågor i strukturer. Grundläggande experimentell modalanalys. Avancerade akustiska mätmetoder såsom FFToch intensitet.
Ljudalstring och ljudstrålning. Utstrålning från plattor. Dämpning. Konstruktion av tysta maskiner. Förändring av maskiner och utrustning.

Undervisningen är i huvudsak uppbyggd som problembaserad inlärning där ett större projektarbete skapar grunden för de teoretiska avsnitt som ska inhämtas. Kursen inleds med en kortfattad teoretisk och problemorienterande del. Därefter formuleras ett större projekt vilket ska inrymma merparten av akustikmomenten i kursens innehållsspecifikationen. Behovs- prövade föreläsningar, seminarier och laborationer planeras in efter behov och ges alternativt av läraren eller av studenterna. Föreläsningarna ägnas åt teorigenomgångar och seminarierna huvudsakligen åt behandling av tillämpade problem och övningar. Laborationerna ska ge experimentella verktyg och metoder som kan användas i projekten. Om möjligt integreras gärna projektarbetet med projekt i egna huvudkurser som t ex Sirius-projekt, projekt med produktutvecklingsinriktning för R etc. Obligatorisk närvaro på teoretiska genomgångar och seminarier.

Muntlig presentation av ett teoriavsnitt. Projektarbete med differentierade betyg. Projektarbetet redovisas skriftligt och muntligt. Opposition på annans projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Laboration 0.5poäng
Projektarbete 3.5poäng

Baslitteratur
Ågren A., Plunt, J: Kompendium: Alstring och spridning av stomljud i maskiner
Andersson J., Akustik och buller.

Ny litteratur meddelas senare.
Litteratur därutöver
Projektmotiverad litteratur som fås efter litteratursökning.

Senast reviderad litteratur: 2001-01-31