Arbetsvetenskap

Arena media,musik,teknik / lp 1

SPRÅK: Engelska/Svenska

Magnus Fredriksson Univ adj

Kursplanen fastställd att gälla från H01.

Grundläggande behörighet.

Studenten ska ges en introduktion i ämnet design, designmetodik samt olika tekniker för att arbeta med design. Studenten ska kunna göra presentationer med hjälp av dator. Efter genomgången kurs ska studenten känna till grunderna för grafisk formgivning, skillnaden mellan olika typer av datorgrafik, kunna scanna in bilder till datorn, kunna behandla bilderna, exportera och spara i olika grafikformat, göra illustrationer med hjälp av vektorgrafik, sammanställa text, bild och illustrationer till en gemensam presentation. Studenten ska även förstå arbetssättet vid 3D-modellering.

Kursen inleds med momentet produktdesign, där teori, arbetsmetodik och olika typer av verktyg behandlas. Därefter följer en grundkurs i grafisk formgivning. Kursen behandlar även arbetsätten och metoder för att arbeta med tvådimensionell grafik på datorn. En introduktion till 3D-grafik ges. Kursen innehåller föreläsningar som berör dom vanligaste programmen som används för att framställa datorgrafik.
Följande moment ingår: grunderna för att arbeta med produktdesign, föreläsning om grunderna för datorgrafik, grafisk formgivning, genomgång av Adobe Photoshop, genomgång av Adobe Illustrator, genomgång av PowerPoint samt genomgång av konvertering av datorgrafik för webbpublicering samt Rhino 3D-modellering.

Undervisningen består av lektioner, samt arbetsövningar vid dator.

För godkänd kurs krävs utförda projektuppgifter.

Projektuppgifter 5.0poäng

Av institutionen utdelat material.
Senast reviderad litteratur: 2001-07-05