Arbetsvetenskap

SPRÅK: Engelska/Svenska

Magnus Fredriksson Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionen för arbetsvetenskap 00-02-09

Genomgången kurs ARG007 Geometrisk modellering alt. ARD004 Geometrisk modellering.

Avancerad datamodellering av designmodeller innebär att 3D-modellernas skick och beskaffenhet (precision) motsvarar kraven som ställs vid export till och import i andra 3D-CADsystem. Modellerna kan även vara ett underlag för framställning av prototyper. Målet med kursen ar att ge studenten kunskaper för att kunna modellera dessa modeller. Dessutom kommer studenten att ges kunskaper inom områdena 3D-scanning av fysiska modeller, olika typer av prototypframställningstekniker samt fräsning från 3D-modell.

Genomgång av modelleringsverktyg för avancerad modellering 30 %. Genomgång av olika typer av utvärderingsverktyg 20%. Modelleringsövning 10%. 3D-scanning av fysisk modell 15%. Genomgång av import av scandata 5%. 3Dmodellbyggning från scandata 5%. Beredning av 3Dmodell för fräsning 5%. Fräsning av modell 5%. Föreläsning angående olika prototypframställningstekniker 5%

Undervisningen består av lektioner och modelleringsövningar vid dator. Laborationer på 3D-scanner och fräs.

Kursen kan ges på engelska som handledd läskurs.

Kursen ges med betyget Godkänd. För godkänt betyg krävs närvaro på lärarledda lektioner, godkända laborationer samt genomförda uppgifter och övningar.

Närvaro på lärarledda lektioner,godkända lab,genomf uppg o ö 4.0poäng

För kursen framställda kompendier.