Arbetsvetenskap

IDi, R, val / Lp III

SPRÅK: Engelska/Svenska

Dennis Pettersson Prof

Kursplanen är fastställd av institutionen för arbetsvetenskap 2000-02-09.

ARD006 Konstnärlig träning, skissteknik.

Kursen avser att ge fördjupade kunskaper inom formgivning och tillämpad gestaltning och principer för produktformgivning.

Kursen innehåller grundläggande formlära omfattande både teorier och gestaltningsprinciper. Dessa tillämpas i experimentella studier, företrädesvis i form av tredimensionell modellstudier. Vidare studeras sedan hur dessa teorier och principer kan tillämpas vid gestaltning av visuella funktioner i produkter och system. Kursen avser att fördjupa studiet av produktsemiotik och rör områden som semiotik, semantiska aspekter vid produktformgivning samt de koder som kan styra avläsningen av en produkts gestalt. De laborativa inslagen i kursen är experimentella och stor vikt läggs vid de diskussioner som genomförs i samband med studierna.

Föreläsningar, lektioner, laborationer och gruppövningar.

Kursen ges med betyget Godkänd. För godkänt betyg krävs närvaro på lärarledda lektioner, godkända laborationer samt genomförda uppgifter och övningar.

Närvaro på lärarledda lektioner,godkända lab,genomf uppg o ö 4.0poäng

Rune Monö, Product understanding, Liber 1997 samt kompendium utvecklat för kursen.