Arbetsvetenskap

R5, val / Lp 1

SPRÅK: Engelska/Svenska

Ylva Fältholm Fo ass

Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap 2000-02-09.

ARA001 Produktions- och arbetsorganisation eller motsvarande kurser.

Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper i teorier om arbetsorganisationer och deras förändring. Kursen syftar till att ge kunskap och insikter om de mest aktuella organisationskoncepten och deras spridning, framgångar, motgångar - med perspektiv på både företaget och på de anställda. Kursen syftar till att befrämja ett kritiskt perspektiv beträffande organisationsmodeller, förändringsmetoder, implementering och konsekvenser

Översikt och analys av aktuella förändringar på arbetsmarknaden, t ex effekter av globalisering, polarisering, nya anställningsformer, krav på flexibilitet.
Genomgång av organisationsmodellerna Lean Production, Total Quality Management, Time Based Management, Business Process Re-engineering, den gränslösa organisationen, den virtuella organisationen, den lärande organisationen och den individualiserade organisationen. Tyngdpunkten kommer att ligga på de mest aktuella organisationskoncepten.
Introduktion till diskussioner om diskurser och ideologier inom arbetsorganisationsområdet.
Könsteoretiska perspektiv på arbetsorganisation.
Teorier, metoder och verktyg för genomförande och utvärdering av organisationsförändringar.

Undervisningen består av lektioner och seminarier där studenterna aktivt tar ansvar för olika teman.

Skriftlig tentamen omfattande litteraturen och föreläsningarna. För att erhålla godkänt slutbetyg på kursen krävs minst godkänt (betyg 3) på tentamen. Kursen ges med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

1. R¿vik, Kjell-Arne (2000). Moderna organisationer. Trender i
organisationstänkandet vid millenieskiftet. Malmö: Liber.
2. Thompson, Paul and Warhurst, Chris (1998). Workplaces of the Future.
London: Macmillan Press.
Ytterligare artiklar tillkommer.