Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARA013 Ergonomisk produktion 8.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Produktionsteknik

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
I / Lp III-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Bo Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för arbetsvetenskap 2000-02-09.

FÖRKUNSKAPSKRAV
ARA017 Industriplanering, MPR009 Produktionsteknik, IEF001
Industriell ekonomi, eller motsvarande kurser.


SYFTE/MÅL
Utformning av industriella produktionssystem är en komplex uppgift där
ibland motstridiga krav på vinst, effektivitet, produktivitet, kvalitet samt goda
arbetsförhållanden ska jämkas samman till en väl fungerande helhet.

Kursens mål är att ge studenterna möjlighet till:
- fördjupande teoretiska och praktiska kunskaper om utformning av industriella
produktionssystem ur ett helhetsperspektiv,
- utveckling av både analytisk och kreativ förmåga vid utformning av
industriella produktionssystem,
- kunskaper om och övning i att tillämpa moderna datorhjälpmedel för
utformning och analys av produktionssystem,
- verklighetsanpassad övning att utforma industriella produktionssystem,
- speciell övning i att anpassa utformningen av industriella
produktionssystem till människans behov och förutsättningar
(kön, etnicitet, ålder, funktionshinder, kultur, social bakgrund),
- kunskaps- och erfarenhetsuppbyggnad inför examensarbeten inom
examensinriktningen produktionssystem.


INNEHÅLL
Projektarbete, utformning av produktionssystem ca 90%. Föreläsningar, övningar,
seminarier och övrigt ca 10%. Kunskaper från teknologens tidigare utbildning
tillsammans med kunskaper som inhämtas under huvudkursen tillämpas i ett projekt.
Teknologerna ska i grupper om ca 4 personer utforma ett väl fungerande
produktionssystem för ett givet och verkligt produktsortiment.
Uppgiften innehåller följande huvudmoment.

o Projektplanering
o Inventering, inledande informationssökning
o Kravspecificering för bl a:
- materialadministration
- produktionsteknik
- organisation, arbetsorganisation och psykosocial arbetsmiljö
- fysisk arbetsmiljö
- yttre miljö
- lokaler och industriområde
- ekonomi
o Integrering av krav samt förslag till olika principlösningar
o Val av principlösning.
o Detaljutformning av vald principlösning
o Utvärdering av slutförslag
o Avrapportering, redovisning



UNDERVISNING
Undervisningen är i huvudsak formad utifrån två pedagogiska principer,
problemorientering och projektorganisering. Problemorienteringen innebär
att teknologerna själva skaffar nya kunskaper och erfarenheter för att kunna
lösa ett givet verklighetsanknutet problem. Projektarbetsformen innebär att
teknologerna övar sig att planera och arbeta systematiskt tillsammans med
andra i projektgrupper.

I början av kursen ges föreläsningar om hur förstudier av industriella system
kan läggas upp, om investeringskalkylering, finansiering av
industrietableringar och förändringsprojekt, samt om förändringsarbete.

Moderna datorhjälpmedel introduceras genom föreläsningar, demonstrationer
och övningar.

Ett viktigt inslag i undervisningen är träning i sk Benchmarking där
studenterna genom att kontakta företag som är ledande inom ett visst
område skaffar uppgifter för att lösa projektuppgiften. I varje grupp
bestämmer teknologerna själva vilka företag som ska kontaktas. Varje
grupp disponerar över en given summa driftsmedel.

Projektarbetet utförs i grupper om ca 4 elever. Lärare vid institutionen ger
kontinuerlig handledning och dessutom står handledare till förfogande inom
speciella ämnesområden. Vid del- och slutredovisning deltar även externa
opponenter med industrianknytning.



EXAMINATION
För att erhålla godkänt slutbetyg på kursen krävs att projektarbete, skriftlig
dokumentation samt presentation av projektresultatet utförts på godkänt
sätt. Obligatorisk närvaro gäller vid föreläsningar, del- och slutredovisningar
av projektarbetet.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Projektarbete 8.0poäng

LITTERATUR
Institutionen håller med erforderlig referenslitteratur. I referenslitteraturen
ingår bland annat följande böcker.

Andersson, J. m.fl., (1994) Produktion - Strategier och metoder för
effektivare tillverkning, Norstedts
Ashkenas, R. (1997) Gränslösa organisationer, Studentlitteratur
Bengtsson, G., Berglund, R. (1997) WEST - En metod att mäta
arbetsmiljö, IVF-skrift 97836
Berggren E. (1992) BENCHMARKING - ett sätt att lära av andra, IVF
Bergman, B. & Klefsjö, B. (1995) Kvalitet från behov till användning,
Studentlitteratur
Hågeryd, L. m.fl. (1995) Modern produktionsteknik Del 1 & 2, Liber
Utbildning
Bogard M., m.fl. (1995) Arbete-Människa-Teknik, Arbetarskyddsnämnden
Fridlund, L. (1995) Människa Miljö Mål, Arbetarskyddsnämnden
Johansson, J & Sandkull, B. (1996) Från Taylor till Toyota, Studentlitteratur
Kilbo P., & Eklöf M. (1992) Integrerad organisation, Sveriges
Verkstadsindustrier
Kinnander, A. (1996) Konsten att driva investeringsprojekt, Handbok för
verkstadsföretag, Industrilitteratur
Ranhagen, U. (1980) Förnyelse av industriell arbetsmiljö,
Byggforskningsrådet



Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17