Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Arbetsvetenskap

ARA012 Produktionssystem 8.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Produktionsteknik

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
R åk5 / lp III-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Bo Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för arbetsvetenskap 1999-02-11.

FÖRKUNSKAPSKRAV
ARA017 Industriplanering, MPR009 Produktionsteknik, IEF001 Industriell ekonomi, eller motsvarande kurser.

SYFTE/MÅL
Utformning av industriella produktionssystem är en komplex uppgift där ibland motstridiga krav på vinst, effektivitet, produktivitet, kvalitet samt goda arbetsförhållanden ska jämkas samman till en väl fungerande helhet.

Kursens mål är att ge studenterna möjlighet till:
- fördjupande teoretiska och praktiska kunskaper om utformning av industriella produktionssystem ur ett helhetsperspektiv,
- utveckling av både analytisk och kreativ förmåga vid utformning av industriella produktionssystem,
- kunskaper om och övning i att tillämpa moderna datorhjälpmedel för utformning och analys av produktionssystem.
- verklighetsanpassad övning att utforma industriella produktionssystem,
- speciell övning i att anpassa utformningen av industriella produktionssystem till människans behov och förutsättningar (kön, etnicitet, ålder, funktionshinder, kultur, social bakgrund),
- kunskaps- och erfarenhetsuppbyggnad inför examensarbeten inom avslutningen produktionssystem.


INNEHÅLL
Projektarbete, utformning av produktionssystem 100%. Kunskaper från teknologens tidigare utbildning tillsammans med kunskaper som inhämtas under huvudkursen tillämpas i ett projekt. Teknologerna ska i grupper om ca 4 personer utforma ett väl fungerande produktionssystem för ett givet och verkligt produktsortiment. Uppgiften innehåller följande huvudmoment.

o Projektplanering
o Inventering, inledande informationssökning
o Kravspecificering för bl a:
- materialadministration
- produktionsteknik
- organisation, arbetsorganisation och psykosocial arbetsmiljö
- fysisk arbetsmiljö
- yttre miljö
- lokaler och industriområde
- ekonomi
o Integrering av krav samt förslag till olika principlösningar
o Val av principlösning.
o Detaljutformning av vald principlösning
o Utvärdering av slutförslag
o Avrapportering, redovisning


UNDERVISNING
Undervisningen är i huvudsak formad utifrån två pedagogiska principer, problemorientering, och projektorganisering. Problemorienteringen innebär att teknologerna själva skaffar nya kunskaper och erfarenheter för att kunna lösa ett givet verklighetsanknutet problem. Projektarbetsformen innebär att teknologerna övar sig att planera och arbeta systematiskt tillsammans med andra i projektgrupper.

I början av kursen ges föreläsningar om hur förstudier av industriella system kan läggas upp, om investeringskalkylering, finansiering av industrietableringar och förändringsprojekt, samt om förändringsarbete. Vidare ges inledande övningar där teknologerna får pröva på olika moment som ingår i förstudier.

Ett viktigt inslag i undervisningen är träning i sk Benchmarking där studenterna genom att kontakta företag som är ledande inom ett visst problemområde skaffar uppgifter för att lösa projektuppgiften. I varje grupp bestämmer teknologerna själva vilka företag som ska kontaktas. Varje grupp disponerar över en given summa driftsmedel.

Projektarbetet utförs i grupper om ca 4 elever. Lärare vid institutionen ger kontinuerlig handledning och dessutom står handledare till förfogande inom speciella ämnesområden. Vid del- och slutredovisning deltar även externa opponenter med industrianknytning.


EXAMINATION
För att erhålla godkänt slutbetyg på kursen krävs att projektarbete, skriftlig dokumentation samt presentation av projektresultatet utförts på godkänt sätt. Obligatorisk närvaro gäller vid föreläsningar, del- och slutredovisningar av projektarbetet. Kursen ges med betyg Underkänd eller Godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Projektarbete 8.0poäng

LITTERATUR
Bengtsson, G., Berglund, R. (1997) WEST - En metod att mäta arbetsmiljö, IVF-skrift 97836

Institutionen håller med övrig erforderlig referenslitteratur. I referenslitteraturen ingår bland annat följande böcker.

Andersson, J. m.fl., (1994) Produktion - Strategier och metoder för effektivare tillverkning, Norstedts
Ashkenas, R. (1997) Gränslösa organisationer, Studentlitteratur
Berggren E. (1992) BENCHMARKING - ett sätt att lära av andra, IVF
Bergman, B. & Klefsjö, B. (1995) Kvalitet från behov till användning, Studentlitteratur
Hågeryd, L. m.fl. (1995) Modern produktionsteknik Del 1 & 2, Liber Utbildning
Bogard M., m.fl. (1995) Arbete-Människa-Teknik, Arbetarskyddsnämnden
Fridlund, L. (1995) Människa Miljö Mål, Arbetarskyddsnämnden
Johansson, J & Sandkull, B. (1996) Från Taylor till Toyota, Studentlitteratur
Kilbo P., & Eklöf M. (1992) Integrerad organisation, Sveriges Verkstadsindustrier
Kinnander, A. (1996) Konsten att driva investeringsprojekt, Handbok för verkstadsföretag, Industrilitteratur
Ranhagen, U. (1980) Förnyelse av industriell arbetsmiljö, Byggforskningsrådet


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17