Arbetsvetenskap

D M

R åk5 / lp III-IV

Bo Johansson Univ adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för arbetsvetenskap 1999-02-11.

ARA017 Industriplanering, MPR009 Produktionsteknik, IEF001 Industriell ekonomi, eller motsvarande kurser.

Utformning av industriella produktionssystem är en komplex uppgift där ibland motstridiga krav på vinst, effektivitet, produktivitet, kvalitet samt goda arbetsförhållanden ska jämkas samman till en väl fungerande helhet.

Kursens mål är att ge studenterna möjlighet till:
- fördjupande teoretiska och praktiska kunskaper om utformning av industriella produktionssystem ur ett helhetsperspektiv,
- utveckling av både analytisk och kreativ förmåga vid utformning av industriella produktionssystem,
- kunskaper om och övning i att tillämpa moderna datorhjälpmedel för utformning och analys av produktionssystem.
- verklighetsanpassad övning att utforma industriella produktionssystem,
- speciell övning i att anpassa utformningen av industriella produktionssystem till människans behov och förutsättningar (kön, etnicitet, ålder, funktionshinder, kultur, social bakgrund),
- kunskaps- och erfarenhetsuppbyggnad inför examensarbeten inom avslutningen produktionssystem.

Projektarbete, utformning av produktionssystem 100%. Kunskaper från teknologens tidigare utbildning tillsammans med kunskaper som inhämtas under huvudkursen tillämpas i ett projekt. Teknologerna ska i grupper om ca 4 personer utforma ett väl fungerande produktionssystem för ett givet och verkligt produktsortiment. Uppgiften innehåller följande huvudmoment.

o Projektplanering
o Inventering, inledande informationssökning
o Kravspecificering för bl a:
- materialadministration
- produktionsteknik
- organisation, arbetsorganisation och psykosocial arbetsmiljö
- fysisk arbetsmiljö
- yttre miljö
- lokaler och industriområde
- ekonomi
o Integrering av krav samt förslag till olika principlösningar
o Val av principlösning.
o Detaljutformning av vald principlösning
o Utvärdering av slutförslag
o Avrapportering, redovisning

Undervisningen är i huvudsak formad utifrån två pedagogiska principer, problemorientering, och projektorganisering. Problemorienteringen innebär att teknologerna själva skaffar nya kunskaper och erfarenheter för att kunna lösa ett givet verklighetsanknutet problem. Projektarbetsformen innebär att teknologerna övar sig att planera och arbeta systematiskt tillsammans med andra i projektgrupper.

I början av kursen ges föreläsningar om hur förstudier av industriella system kan läggas upp, om investeringskalkylering, finansiering av industrietableringar och förändringsprojekt, samt om förändringsarbete. Vidare ges inledande övningar där teknologerna får pröva på olika moment som ingår i förstudier.

Ett viktigt inslag i undervisningen är träning i sk Benchmarking där studenterna genom att kontakta företag som är ledande inom ett visst problemområde skaffar uppgifter för att lösa projektuppgiften. I varje grupp bestämmer teknologerna själva vilka företag som ska kontaktas. Varje grupp disponerar över en given summa driftsmedel.

Projektarbetet utförs i grupper om ca 4 elever. Lärare vid institutionen ger kontinuerlig handledning och dessutom står handledare till förfogande inom speciella ämnesområden. Vid del- och slutredovisning deltar även externa opponenter med industrianknytning.

För att erhålla godkänt slutbetyg på kursen krävs att projektarbete, skriftlig dokumentation samt presentation av projektresultatet utförts på godkänt sätt. Obligatorisk närvaro gäller vid föreläsningar, del- och slutredovisningar av projektarbetet. Kursen ges med betyg Underkänd eller Godkänd.

Projektarbete 8.0poäng

Bengtsson, G., Berglund, R. (1997) WEST - En metod att mäta arbetsmiljö, IVF-skrift 97836

Institutionen håller med övrig erforderlig referenslitteratur. I referenslitteraturen ingår bland annat följande böcker.

Andersson, J. m.fl., (1994) Produktion - Strategier och metoder för effektivare tillverkning, Norstedts
Ashkenas, R. (1997) Gränslösa organisationer, Studentlitteratur
Berggren E. (1992) BENCHMARKING - ett sätt att lära av andra, IVF
Bergman, B. & Klefsjö, B. (1995) Kvalitet från behov till användning, Studentlitteratur