Arbetsvetenskap

R åk 2 / Lp III-IV

SPRÅK: Engelska/Svenska

Stig Karlsson Univ adj

Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1996-03-25 gäller från HT 96

ARA010 Anatomi och fysiologi och ARF007 Akustik och buller eller motsvarande

Kursen skall ge grundläggande metodkunskaper i arbetsplatsanalys och arbets-platsutformning. Färdigheter att använda ergonomiska principer tränas, för att lära eleven gestalta arbeten och arbetsplatser på ett sätt som förenar goda arbetsförhållanden med effektivt arbetsresultat. Kursen skall beakta olika mänskliga behov och förutsättningar med avseende på kön, etnicitet, ålder, funktionshinder, kultur.

Arbetsanalys 5%.Metoder för analys av arbetsuppgifter, arbetsmiljö och arbetskrav. Direkt observation, fältmätningsmetodik, intervjuer och enkätmetoder. Systematisk dokumentation.
Videoteknik 5% Videofilmning som dokumentationsmedia för arbetsrörelse- och arbetsplatsutformningsstudier.
Modellteknik 10%. Genomgång av hur modeller kan användas vid arbetsplatsutformning, som idémodeller, planeringsmodeller, funktionsmodeller, prototyper. Träning i modell-byggnad.
Olycksfall/arbetarskydd 5%. Olycksfallsteorier. Metoder för riskbedömning. Brandskydd, industri- och verkstadslayout, säkerhet hos maskiner.
Eliminationsteknik 10%. Processen och produktionen (råvaror, teknik, planering), projektering och upphandling av industriventilation, allmän- och processventilation, personlig skyddsutrustning.
Fördjupade kunskaper i eliminationstekniska åtgärder inom belastningsfysiologi, fysikalisk och kemisk miljö samt praktisk tillämpning av dessa.
Synergonomi 5%. Att analysera synarbete. Människans synsinne. Krav på synförhållanden och arbetsbelysning. Färglära. Metoder och mätteknik för bedömning av synarbete och arbetsbelysning.
Belysningsteknik 5%. Belysningstekniska grundbegrepp. Ljuskällor och ljusarmaturer. Planering och underhåll av belysningsanläggningar. Förbättringsåtgärder..
Strålningsrisker 5%. Grundbegrepp inom elektromagnetisk strålning. Icke joniserande strålning. Joniserande strålning. Elektriska och magnetiska fält. Tillämpningsexempel.Strålskydd.
Arbetsplatsutformning 50%. Designmetoder för utformning av arbetsplatser utifrån antropometiska mått, arbetsställningskriterier och fysiska miljökrav.

Kursen är uppdelad på ett förberedande lektionsblock med anslutande färdighetsträning i laboratorium och ett block med projektarbete. Lektioner och laborationer är obligatoriska. Projektarbetet innehåller dels analyser av existerande arbetsplatser, dels simulering eller modellering av arbetsplatser i laboratorium.

Skriftliga laborationsredogörelser. Skriftlig avrapportering av projektarbete. Kursen ges endast med betyget Godkänd.

Projektarbete 6.0poäng

Referenslitteratur i Institutionens bibliotek. + utdelade kompendier