Väg- och vattenbyggnad

Lars Stehn Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad

Kärnkurser på V

Kursen avser ge fördjupade detaljkunskaper i träkonstruktionsteknik och grundläggande kunskaper i systemutformning av träbyggnader och användandet av 3D visualiseringsverktyg.

Kursen fokuseras mot tillämpning av rådande byggnormer mot större träbyggnader av typen flervåningshus, kontorshus eller idrotts/industrianläggningar.
Träförband (20%): Design och konstruktion av effektiva mekaniska förband. Träbärverk (30%): Konstruktion av enkla och avancerade moment, normalkraft och tvärkraftbelastade trätakstolar, -balkar och -pelare, Träkonstruktionssystem (20%): Systemutformning av träkonstruktionssystem dvs träbyggnader sammansatta av träförband och träbärverk, Konstruktionsvisualisering (30%): 3D visualisering av träkonstruktionslösnignar för att skapa en känsla för vilka dimensioner en träkonstruktion antar och vilka frågeställningar, begränsningar och möjligheter detta medför för träkonstruktionssystem.
Projektuppgift: I kursen ingår en projektuppgift där trästommen till en större träbyggnad ska dimensioneras och lösningarna visualiseras.

Skriftlig teoritentamen med differentierade betyg. För godkänt slutbetyg erfordras:
- Godkänd projektuppgift med speciell redovisning av visualiserande konstruktionslösningar
- Deltagande i och närvaro vid presentationer av projektuppgiften
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Projektuppgift 3.0poäng