Väg- och vattenbyggnad

Bergmaterialing / vt 02
Storuman/Kramfors /

Per-Olof Lycksell Docent

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad. Samråd har skett med Institutionen för Maskinteknik.

Målet med kursen är att ge förståelse för några fysikaliska processer av betydelse för vårt vardagliga liv och med relevans för bergmaterialbranschen. Kursen ska också ge viss träning i ingenjörsmässig problemlösning.

Kursen behandlar avsnitt inom mekanik och hållfasthetslära, vågrörelselära och ellära. Kursen är inriktad mot att förklara fysiken bakom ett antal vardagliga fenomen.
Inom mekaniken avhandlas moment som rör såväl partiklars statik som dynamik utgående från väl kända processer såsom fallande bollar, lutande plan etc.
I vågrörelselära behandlas vågors utbredning och stående vågor med sjövågor som exempel.
Elläran omfattar avsnitt om såväl likström som växelström samt något om elektriska komponenter och apparater i hem och på kontor.
Ett moment i kärnfysik, gällande radioaktivt sönderfall och joniserande strålning, ingår också.

Undervisningen består av lektioner, huvudsakligen givna på distans, och handledda övningar.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Bloomfield: How Things Work. The Physics of Everyday Life. John Wiley & Sons, Inc.

Kontaktperson: Per-Olof Lycksell