Väg- och vattenbyggnad

Bergmaterialing / ht 01
Storuman/Kramfors /

Per-Olof Lycksell Docent

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad. Samråd har skett med Institutionen för Matematik.

Målet med kursen är att ge grunderna i de matematiska färdigheter som krävs inom bergmaterialbranschen.

Inom trigonometrin repeteras och behandlas de trigonometriska funktionerna och några trigonometriska satser: area-, sinus- och cosinussatserna, additions- och subtraktionssatserna, trigonometriska ettan, formlerna för dubbla vinkeln m.fl. Färdigheterna att använda dessa vid problemlösning utvidgas.
Inom funktionslära och analys fördjupas färdigheterna i räkning med logaritmer och i användning av derivator. Särskilt betonas användning av derivator vid lösning av extremvärdesproblem.
Begreppet integral införs. Färdigheten att använda integraler vid area- och volymberäkningar övas.
Användning av kalkylprogrammet Excel vid matematiska beräkningar övas. Även något annat matematikprogram demonstreras.

Undervisningen består av lektioner, huvudsakligen givna på distans, och handledda övningar samt några datorövningar.

Skriftlig tentamen med differntierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Holmström och Smedhamre: Matematik från A till E, kurs D. Liber förlag.

Kontaktperson: Per-Olof Lycksell