Väg- och vattenbyggnad

Storuman, /
Kramfors /

Per-Arne Lindqvist Prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

Kursen ska ge kunskap om losshållningsteknik, dvs bergborrning och bergsprängning samt losshållningens resultat i olika typer av bergmaterial. Deltagarna ska även få kunskap om faktorer som påverkar släntstabilitet, inverkan från sprängning på slänter samt viktiga stabiliseringsmetoder.

Teori för bergborrning, utrustning, val av utrustning, borrhålsavvikelse, mätmetoder, kostnader samt miljö och säkerhet i samband med borrning.
Sprängmedel och tändsystem, beräkning av borr-, ladd- och tändplaner för olika typer av sprängningar, bestämmelser vid sprängning, säkerhet och arbetsmiljö samt miljöpåverkan.
Resultat av borrnings- och sprängningsarbeten med hänsyn till typ av berggrund. Släntstabilitet; påverkande faktorer, inverkan från sprängning och stabiliseringsmetoder.

Undervisningen består av teoretiska genomgångar, praktiska övningar samt studiebesök.

Obligatorisk närvaro vid praktiska övningar och studiebesök samt skriftlig tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Övrigt 0.0poäng