Väg- och vattenbyggnad

D M

V4 / Lp III-IV

Ove Lagerqvist Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

Bas- och kärnkurser på V-programmet, fullgjord praktik.

Kursens mål är att ge träning i projektering, produktionsplanering, kalkylering och anbudsgivning för anläggningar för industri och infrastruktur.

Kursen är upplagd kring ett aktuellt industribyggnadsprojekt som skall byggas på totalentreprenad. Studenterna arbetar i grupper.

Grupperna utarbetar egna förslag till lösningar som tävlar med varandra. Arbetet bedrivs så realistiskt som möjligt med utgångspunkt från beställarens program och kravspecifikation. Resultatet redovisas muntligt och skriftligt varvid olika experter medverkar i värderingen av lösningar och anbuden. Faktakunskaper från olika ämnesområden som stöd för projektuppgiften.

Resultatet av arbetet redovisas skriftligt och muntligt i två etapper. Vid slutet av Lp III redovisas valda tekniska lösningar och vid slutet av Lp IV inlämnas anbud vilket skall försvaras i simulerade förhandlingar. Betyg ges som godkänt eller underkänt.

Moment 2 4.0poäng
Moment 1 4.0poäng

Litteratur senast i samband med kursstart.

Kontaktperson: Ove Lagerqvist

Ytterligare kursinformation: