Väg- och vattenbyggnad

E Nordlund Prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad

ABM006 och ABM007

Kursen avser ge de studerande fördjupade kunskaper i bergmekanik med inriktning mot projektering, dimensionering, konstruktion samt uppföljning och kontroll av berganläggen under jord. Speciellt behandlas hur naturliga och artificiella bergmekaniska konstruktionselement, såsom tak, väggar, pelare, fyllnadsmassor etc verkar samt hur dessa skall dimensioneras.

Introduktion och repetition (3%)

Analytiska och numeriska analysmetoder (15%)
Kort introduktion till den teoretiska bakgrunden till de numeriska metoderna och praktiska övningarna. Numerisk modellering tillämpad på bergmekaniska problem samt genomgång och demonstration av tillgängliga koder.

Pelare (12%)
Beräkning av pelarbelastning och pelarhållfasthet. Global stabilitet vid pelarlayouter, förstärkning.

Öppna rum (11%)
Beräkning av spänningar. Skiktade tak: brottmekanismer, hållfasthet, belastning.
Stora öppna rum: Stability Graph Method.

Schakt (9%)
Typer av schakt. Skador, orsaker till skador. Metoder för analys av stabiliteten. Metoder för att undvika och/eller minimera skador.

Fyll (8%)
Egenskaper hos fyllmaterial, hållfasthet och stabilitet hos fyllnadsmaterial, effekter av återfyllning vad gäller stabilitet hos omgivande berg.

Drivning under svåra förhållanden (11%)
Höga spänningar - svagt berg, ytligt anlagda tunnlar och bergrum. Metoder för att säkra stabiliteten. Metoder för att analysera stabiliteten: GRC, SRC, NATM.

Erfarenheter av bergmekanik inom gruv- och anläggningsindustrin (8%)
Representanter från branschen ger gästföreläsningar.

Fältövning (25%)

Undervisningen består av lektioner, inlämningsuppgifter och en fältövning. Lektionerna består av en kombination av teori och övningar. Deltagande i fältövning och skriftliga prov på delmoment är obligatoriska.

Slutbetyget baseras på inlämningsuppgifter, skriftliga delprov, fältövningen och tentamensresultatet. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen"
KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Övrigt 1.5poäng

Kurslitteratur: meddelas vid kursstart.

Kontaktperson: Erling Nordlund

Ytterligare kursinformation: