Väg- och vattenbyggnad

V3, V5 / Lp III
S3,S4,S5 /

E Nordlund Prof

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

ABM006

Att ge studenten fördjupade kunskaper i bergmekanik samt introducera metoder och hjälpmedel för att lösa praktiska bergmekaniska problem.

Introduktion och repetition (6%)
Analytisk och numerisk design (19%)
Deformationer och spänningar kring tunnlar, schakt och bergrum. Analytiska och numeriska metoder behandlas. Brott kring underjordsöppningar. Brottmekanismer, brottkriterier och plasticering. Geologins inverkan på brottutvecklingen. Sprängskador.
Förstärkningsmetoder (34%)
Krav på förstärkning för olika lastfall (statiska och dynamiska). Brottmekanismer vid låga respektive höga spänningar. Smällbergsproblem - lokala jordskalv. Förstärkningsprinciper och förstärkningselementens verkningssätt behandlas. Bultning, sprutbetong och övriga förstärkningsmetoder redovisas. Tätning av sprickor och krosszoner med injektering.
Instrumentering, bergkontroll och skyddsföreskrifter (9%)
Bergmekanisk instrumentering för gruvor och berganläggningar. Instrumentval, placering, funktion och utvärdering behandlas. Skyddsföreskrifter vid bergarbete. Dynamiska förlopp i bergmassan. Utrustning, mätteknik och normer för vibrationsmätningar.
Fältövning (32%)
Fältövningen genomförs vid någon berganläggning. Ett antal problem presenteras av entreprenören/gruvföretaget. Övningen omfattar en dags fältarbete samt en dags problemlösning.

Undervisningen består av lektioner, laborationer, inlämningsuppgifter och en fältövning. Lektionerna består av en kombination av teori, övningar. Deltagande i laborationer, fältövning och skriftliga prov på delmoment är obligatoriska.

Slutbetyget baseras på inlämningsuppgifter, skriftliga delprov, fältövning, laborationer och tentamensresultatet. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Övrigt 2.0poäng

Kurspärm, LuTH
Bergförstärkning med sprutbetong: J Holmgren