Väg- och vattenbyggnad

L Fransson Forskare

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad

MTF008, Mekanik.

Att förstå materials hållfasthetsegenskaper och ge insikt i konstruktioners verkningssätt och dimensioneringsprinciper.
Utbildningen avser att ge grundläggande kunskaper inom hållfasthetslära, byggnadsstatik och konstruktionsteknik.

Hållfasthetslära: (30%) Begrepp som spänningar, töjningar och elasticitet i ett material definieras. Sambandet mellan yttre laster och materialets spänningar förklaras. Hur kan ett brottvillkor formuleras med hjälp av spänningsanalysen? Hur kan deformationerna i ett material beräknas utifrån elasticitetsteorin?
Byggnadsstatik: (40%) Beräkning av krafter i fackverkskonstruktioner. Balkteori, krafter, deformationer, spänningar och töjningar i balkar utsatta för kombinationer av laster. Stabilitetsbegreppet.
Konstruktionsteknik: (30%) Dimensioneringsmetodiken exemplifieras på några grundläggande stål och betongkonstruktioner där man beaktar hållfasthetsegenskaperna för respektive material. Vidare ges en orientering om några vanliga träkonstruktioner.
Konstruktionsuppgifter:
Till varje del i kursen hör en konstruktionsuppgift med anknytning till området. Uppgiften genomförs av varje student och godkänns av examinator. Godkända konstruktionsuppgifterna ger 1 kurspoäng.
Laborationer:
Till varje del i kursen hör en laboration med anknytning till området. Laborationer genomförs av grupper om ca 4 studenter i varje grupp. Laborationsredogörelsen godkänns av examinator. Godkända laborationsredogörelser ger 1 kurspoäng. En av laborationerna består av en brobyggnadstävling där varje grupp bygger en lätt men stabil bro av trävirke. Brobygget bedöms efter en provbelastning där examinatorn är enväldig domare.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och laborationer. Deltagande i laborationerna är obligatoriskt.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Konstruktionsuppgift 1.0poäng
Laboration 1.0poäng
Tentamen 2.0poäng

Kompendier utgivna av avdelningen för Konstruktionsteknik LuTH.

Kontaktperson: Lennart Fransson