Väg- och vattenbyggnad

PI / Lp 1+2

Milan Veljkovic Univ lekt

Fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad

ABI052 eller IEO308, ABI055 eller ABS021, ABI063, ABI066 eller ABS002.

Kursens mål är att ge kunskap om projekteringsmetodik och projekteringsprocessens olika skeden. Kursen avses också ge färdighet i användning av modern programvara som stöd för projekteringen av hus.

Kursen innehåller en serie föreläsningar om generell projekteringsmetodik och exempel från husprojektering. Vidare behandlas miljöaspekter på byggande, kvalitetsfrågor och myndighetskrav. En projektuppgift är den sammanhållande tråden i kursen. Projektuppgiften består i att projektera en husbyggnad med utgångspunkt från arkitektskisser. Arbetet indelas i tre skeden enligt följande.

1. Uppbyggnad av 3D-modell av huset med programvara från ACAD
2. Val av stomme och stomkompletteringar samt val av dimensioner för stomkomponenter.
3. Projektering av installationer och verifiering av energiförbrukning för uppvärmning. Beräkning
av livscykelkostnad, LCC.

Undervisningen genomförs som lektioner och genomgångar av programvaror. För genomförande av projektuppgiften ges handledning fortlöpande och även vid simulerade projekteringsmöten. Vid dessa möten deltar en lärare som spelar rollen av byggherre.

Arbetet med projektuppgiften redovisas skedesvis där varje deluppgift bedöms. Kursen avslutas med en individuell slutrapport och en muntlig presentation. I slutrapporten skall ingå en individuellt vald fördjupad studie av en delfråga.

Slutrapport 7.0poäng
Individuell fördjupning 1.0poäng