Väg- och vattenbyggnad

Väg- och vattenbyggnad

Pi 1 / Lp III-IV

Hans Mattsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

ABI050, KMK065, SBE003, MAM122

Kursen ska ge studenterna kunskap om grunderna i projektarbete så att dessa efter kursen ska kunna genomföra mindre arbeten i projektarbetsform. Studenterna ska dessutom lära sig allmänna projektfärdigheter som samarbete, grupparbete, leda möten, rapportskrivning och muntlig presentation.
Kursen ska ge översiktliga kunskaper i selektiv rivning, demontering och demolering av byggnadsverk samt hur återanvändning av markområden kan göras med hänsyn till tidigare verksamhet. Kursen behandlar även återvinning av byggnadsmaterial ur ett kretsloppsanpassat perspektiv.

I kursen behandlas en större projektuppgift med inriktning mot rivning av byggnadsverk, återvinning/återanvändning av såväl byggnadsmaterial som markområden samt marksanering. Arbetet med uppgiften sker mycket självständigt i projektarbetsform i grupper om 3-5 studenter.
Den inledande delen av kursen behandlar de teoretiska grunderna i projektarbete. Denna del innehåller moment som: gruppregler, effektivt projektarbete, rapportskrivning och muntlig presentation. Inom projektuppgiftens ramar löses dessutom ett fördjupningsproblem med inriktning mot IT, Management och Miljö. Gruppvis väljs ett byggnadsmaterial eller ett förorenande ämne som ska studeras närmare vad avser lagar, föreskrifter och säkerhetsaspekter vid rivning av byggnader.

Redovisning av såväl fördjupningsproblem som projektuppgift sker i form av skriftliga rapporter som presenteras muntligt vid särskilda seminarietillfällen.

Kursen fokuseras i huvudsak på projektuppgiften och respektive grupp står själv ansvarig för att projektet drivs framåt.

I kursens inledningsskede introduceras de aktuella rivningsobjekten och studiebesök utförs. Därefter ges några föreläsningar med allmänna projektfärdigheter som tema. Under kursens gång ges stödföreläsningar med föreläsare från industrin eller universitetet angående rivning och återvinning av hus, lagar och regler i samband med rivning och återvinning, sanering av förorenad mark samt hantering av databas- och multimediaverktyg.

Under projektarbetet kommer handledning att ges både vad gäller projektarbetsformens process och tekniska/ämnesspecifika frågeställningar. Till största delen kommer dock studenterna att arbeta gruppvis självständigt med informationssökning och kunskapsinhämtning.

Examinationen sker utifrån redovisning av projektuppgift och fördjupningsproblem. De skriftliga rapporterna värderas vad avser både form och innehåll. Vid de muntliga redovisningarna bedöms presentationstekniken. Hänsyn tas även till att projektarbetsformens process efterlevs under projektarbetets gång.

Fördjupningsproblem 2.0poäng
Projektuppgift 6.0poäng

Wisén, J. och Lindblom, B. Effektivt projektarbete, 5 uppl., Norstedts Juridik AB, 1999.
Axelsson, K. Rapportskrivning; Några råd och anvisningar. Inst. Väg- och vattenbyggnad, LTU, 1998.
Referenslitteratur ur Boverkets publikationsserie - Bygg för hälsa och miljö.
I övrigt referenslitteratur enligt kursprogram, fastställs vid kursens start.
Senast reviderad litteratur: 1999-12-14

Kontaktperson: Hans Mattsson