Väg- och vattenbyggnad

I mot V / Lp I

SPRÅK: Engelska/Svenska

Hans Mattsson Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

ABB015 eller ABK017

Att erhålla grundläggande kunskap om hur man använder jord som ett konstruktionsmaterial. Grundläggande kunskap i jordmateriallära och jordmekanik: grundbegrepp, klassificering, spänningstillståndet i jord samt deformations- och hållfasthetsegenskaper hos jord. Kunna
härleda och använda beräkningsmodeller för bärighetsproblem, beräkning av jordtryck, sättningsberäkningar samt olika typer av stabilitetsproblem.

Kvartärgeologi (33%)
Jords uppbyggnad och klassificering (10%)
Vad består jord av? Hur kan jord klassificeras med hänsyn till bl a kornens storlek, hur jorden bildats, innehållet av organiskt material samt vilka faktorer som bestämmer jordens
hållfasthet m m.
Spänningar i jord (5%)
Vilka spänningar verkar i en jordmassa. Begrepp som medelspänning, deviatorspänning, totalspänning, portryck och effektivspänning. Spänningsförändringar i jorden på grund av olika laster på markytan.
Hållfasthet- och deformationsegenskaper hos jord (20%)
Hur reagerar materialet jord på olika typer av spänningsförändringar. Vilka parametrar används för att beskriva en jords hållfasthets- och deformationsegenskaper. Hur kan man bestämma dessa parametrar.
Bärighet i jord (10%)
Hur stora laster från exempelvis fundament och jordbankar klarar jorden.
Sättningar i jord (15%)
Hur stora blir sättningarna i en jord på grund av pålastning från exempelvis jordbankar och byggnader? Hur lång tid tar det för sättningarna att utbildas.
Jordtryck (15%)
Jordtryck mot vertikala stödkonstruktioner, murar, sponter etc.
Jordförstärkning (5%)
Hur kan jorden förstärkas för att bättre klara aktuella laster.
Jordslänters stabilitet (15%)
Hur kan säkerheten för en slänt beräknas? Stabiliteten sett ur ett kort respektive långt tidsperspektiv.

Konstruktionsuppgift. Integrerad konstruktionsuppgift med anknytning till ett praktiskt fall. Uppgiften består av flera delmoment med anknytning till de olika delområdena som beskrivits ovan. Konstruktionsuppgiften genomförs i grupper om fyra studenter.
Laborationer Fältlaboration omfattande sondering, provtagning, hållfasthetsbestämning samt bestämning av grundvattenytans läge. Laborationer inomhus innehållande moment för att bestämma nödvändiga parametrar för att kunna lösa konstruktionsuppgiften. Alla laborationsmoment utom fältlaborationen genomförs med hjälp av instruktionsvideo och tillhörande handledning. Resultatet från laborationerna redovisas med videoinspelning. Laborationerna genomförs i grupper om fyra studenter.

Läsperioden är indelad i två block. Det första blocket på ca 2 veckor omfattar jordmateriallära och jordmekanik och består i huvudsak av föreläsningar och övningar. Perioden avslutas med en dugga. Godkänt på duggan ger bonuspoäng till tentamensresultatet. Det andra blocket byggs upp kring konstruktionsuppgiften och dess delmoment. Varje moment innehåller introduktionsföreläsning, en eller flera föreläsningar samt övningstimmar. Varje moment avslutas med inlämning och rättning .

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Rättning enligt alternativ A i "Regler för tentamen". För att erhålla godkänt slutbetyg krävs godkända laborationer och konstruktionsuppgift.

KURSENS BETYGSKALA: 3 4 5

Övrigt - kvartärgeologi 2.0poäng
Laboration 1.0poäng
Konstruktionsuppgift 1.5poäng

Axelsson, K . Introduktion till JORDMEKANIKEN jämte jordmatierallära. Avd för geoteknik, LTU Skrift 98:4
Cernica, J.N.: Soil Mechanics. John Wiley & Sons, Inc, 1995, ISBN 0-471-11149-X.
Övningsexempel i Jordmateriallära och Geoteknik, avd för Geoteknik. Skrift 99:05, LTU
Laboratoriehandledning, Avd för geoteknik. Skrift 96:02, LTU.
Formelsamling för Väg- och vattenbyggare, LTU.

Kontaktperson: Hans Mattsson

Ytterligare kursinformation: