Väg- och vattenbyggnad

teknik i /
Jokkmokk /

Peter Viklander Univ lekt

Kursplanen är fastställd av Institutionen för Väg- och vattenbyggnad.

MAM108, MAM109, MAM 110 och MTF 429

Kursen ger studenterna grunderna i jordmateriallära och geoteknik så att kunskap erhålls om jordmaterialens mekaniska beteende. Studenterna ska efter kursen ha god förståelse för jordmaterials funktion i framförallt jordfyllningsdammar och hur dammar är uppbyggda med avseende på olika typer av jordmaterial. Släntstabilitet, erosion, vattenströmning, filterkriterium, jordpackning och dammskador är centrala begrepp.

Jordars uppbyggnad och bildningssätt. Grundbegrepp och klassificering. Jords strukturella uppbyggnad och kapillär stigning. Totalspänning, effektivspänning och portryck. Jords deformations- och hållfasthetsegenskaper. Mohr-Coulumbs brotteori. Släntstabilitet. Uppbyggnad av dammar, funktion och principer. Jordpackning och stabilitet. Vattenströmning, permeabilitet, filterkriteriet och erosion.

Undervisningen består av lektioner som varvas med övningar. En laboration som behandlar jordars uppbyggnad och hållfasthet och en konstruktionsuppgift som behandlar jorddammar.

Skriftlig tentamen med differentierade betyg. Rättning enligt alternativ A i "Regler för tentamen". För att erhålla godkänt slutbetyg krävs godkänd tentamen, laboration och konstruktionsuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Axelsson, K. och Pusch, R. (1980), Jordmateriallära, Skrift 80:1, Avdelningen för geoteknik, LTU. Övningsexempel i Jordmateriallära för Vattenkraftingenjörer, Skrift 99:08, Avdelningen för Geoteknik, LTU.
Handboken "Jord- och stenfyllningsdammar", (1988), Vattenfall, ISBN 91-7186-271-4.
Laborationshandledning i jordmateriallära och geoteknik, Skrift 99:09.
Formelsamling. Särtryck från formelsamling för Väg- och vattenbyggare. Skrift 99:10.

Kontaktperson: Peter Viklander

Ytterligare kursinformation: