ÄMNE (enl SCB) Pedagogik
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK spec / ha 00 T1
SPRÅK:
EXAMINATOR
Gudrun Holmqvist Univ adj
FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-06-26
FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier
Svensk legitimation som sjuksköterska
MÅL
Kursens mål är att studenten skall förvärva kunskaper om pedagogiska teorier och metoder, betydelsen av ungdomars uppväxtvillkor, kommunikation och kommunikationshinder, undervisning och handledning med hänvisning till den kommande yrkesfunktionen som distriktsköterska.
INNEHÅLL
Pedagogiska teorier och metoder - Sokrates och samtalskonsten, John Deweys instrumentella pragmatism, Maria Montessori och Montessoripedagogiken, Rudolf Steiner och Waldorfpedagogiken, Celestin Freinet och arbetets pedagogik.
Ungdomars uppväxtvillkor - skola, fritid, framtid
Kommunikation - kroppsspråk och kommunikation, bild som kommunikation, hinder i kommunikation.
Handledning - inom yrkesfunktionen
Undervisning - individ / grupp, olika åldrar, att vara undervisare; planering, genomförande och utvärdering, gruppdynamik.
I kursen studeras pedagogiska teorier om lärande och undervisning och dess möjliga tillämpning inom distriktsköterskans arbete. Ungdomars uppväxtvillkor, hur sociala förhållande präglar ungdomars utbildningsplaner och val av fritidsaktiviteter, bearbetas genom litteraturstudie med tillhörande egna reflektioner om hur denna kunskap kan tillämpas i distriktsköterskans arbete med ungdomar. Kommunikation och kroppsspråkets betydelse i mötet mellan människor tydliggörs genom föreläsningar och egna reflektioner där bild som kommunikation och kommunikationshinder återfinns som planerade inslag. Handledning av patient, närstående, studerande och personal, studeras som en del av yrkesfunktionen. En individuell praktisk undervisningssituation genomförs där tillämpliga delar av pedagogiska teorier, ungdomars uppväxtvillkor, vuxenpedagogik, kommunikation och handledning skall ingå. I kursen ingår att studenten skall tränas i att söka kunskap, undervisa, framträda, samarbeta och lösa olika former av problemställningar, enskilt och i nära samarbete med andra.
UNDERVISNING
Kursen är organiserad som distansutbildning med kursträffar i Boden och däremellan studier i studiegrupp på hemorten. Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilda studier, studier i grupp, videoinspelning och seminarier. De olika undervisningsmetoder förväntas stimulera och aktivera studenternas egna reflektioner om lärande och undervisning. Obligatorisk närvaro vid introduktion, redovisningar och seminarier.
EXAMINATION
Kursen examineras genom fyra studieuppgifter och studenten blir godkänd på kursen när samtliga fyra uppgifter är godkända. Studieuppgifternas genomförande beskrivs utförligt i studiehandledningen. Studieuppgift 1; pedagogiska teorier, metoder och vuxenpedagogik, är en gruppuppgift och innehåller två delar, i del ett presenterar gruppen skriftligt den pedagog de tilldelats, i del två diskuterar och sammanfattar studenterna skriftligt samtliga gruppers pedagoger samt bearbetar och diskuterar angiven kurslitteratur inom vuxenpedagogik. Studieuppgift 2; Ungdomars uppväxtvillkor; innebär en individuell skriftlig bearbetning av kurslitteratur med tillhörande egna reflektioner. Studieuppgift 3; Videodokumentation av en undervisningssituation; planering och genomförande av en praktisk pedagogisk uppgift där teori och praktik integreras, t ex vid val av undervisningssituation till en yngre person / ungdomsgrupp används litteratur anpassad till denna grupp, samma tillvägagångssätt gäller vid undervisning till vuxna. Den skriftliga planeringen lämnas in enligt fastställt datum. Uppgiften genomförs individuellt och vid redovisningen analyseras det egna och övriga kursdeltagares videodokument. Studieuppgift 4; Handledningsprocessen, bearbetas genom föreläsning och litteraturstudie utifrån föreslagna områden där egna erfarenheter och upplevelser av handledning tillsammans med litteraturen utgör grund för reflektioner och diskussioner, uppgiften redovisas vid ett litteraturseminarium.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
LITTERATUR
Ewles, L., Simnett, I. (1994). Hälsoarbete - en praktisk vägledning. (kap.6, 8, 9, 11) Lund : Studentlitteratur.
Jönsson, I., Trondman, M., Arnman, G., Palme, M. (1993). Skola - Fritid - Framtid. Lund : Studentlitteratur.
Lauvås, P., Handal, G. (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund : Studentlitteratur.
Hård af Segerstad, H., Klasson, A., Tebelius, U. (1994). Vuxenpedagogik - att iscensätta vuxnas lärande. Lund : Studentlitteratur.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se
|
|