Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HVA021 Medicinsk vetenskap BI 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK spec / ha 00 dist

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ulla Edelswärd Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-08-15

FÖRKUNSKAPSKRAV
Se antagningskrav i utbildningsplanen för specialistutbildningen med inriktning mot akutsjukvård.

MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i medicinsk vetenskap samt utvecklar sin förmåga att reflektera, syntetisera och värdera de inhämtade kunskaperna för att kunna förstå orsaker till olika sjukdomstillstånd och dess behandling.

INNEHÅLL
Anatomi och fysiologi
Vätske- och elektrolytbalans, syra-basbalans
Smärtfysiologi
Mikrobiologi och sjukvårdshygien
Farmakologi

Fokus i kursen ligger på anatomi och fysiologi eftersom goda kunskaper inom dessa områden utgör grund för att studentens utveckling av sin förståelse för orsaker till akuta sjukdomstillstånd och dess behandling inklusive anestesi och operation. Inom anatomi belyses särskilt nervsystemets samt buk- och urinorganens anatomi. Inom fysiologi fördjupas kunskaper inom cell-, njur-, neuro-, cirkulations- och respirationsfysiologi med fokus på det sist nämnda. Kroppens vätske- och elektrolytbalans och syra-basbalans belyses. Även smärtfysiologi och smärtans påverkan på människans olika organ fokuseras. Mikrobiologi och sjukvårdshygien studeras. Inom farmakologi ligger fokus på autonoma nervsystemets farmakologi samt användning av anestetika, sedativa, anxiolytika och analgetika.


UNDERVISNING
Undervisning sker via litteraturstudier och föreläsningar. Inom olika arbetsformer stimuleras ett aktivt kunskapssökande, reflektion och kritiskt tänkande.

EXAMINATION
Kursen examineras i form av skriftlig individuell hemtentamen samt inriktningsspecifik gruppredovisning. För betyget godkänt krävs att studenten visar att hon/han har förstått stoffet och kan redovisa, argumentera och värdera presenterat innehåll samt visar förmåga till reflektion över inläst litteratur.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Anatomi - Fysiologi Hemtentamen, Grupptentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Rawal N. (1999) Postoperativ smärta. Behandling, kvalitetssäkring och organisation. Lund: Studentlitteratur.
Renck, H. (1998). Svikt av vitala funktioner. (3:e upplagan). Torekov: Aniva förlag.
Socialstyrelsen (1998). Att förebygga infektioner i vården II. Stockholm: Nordstedst tryckeri AB.

Dessutom tillkommer litteratur som studenten själv söker och väljer samt litteratur enligt nedan:

Specialistutbildning till anestesisjuksköterska:
McIntosh W.L. (1997) Essentials of nurse anesthesia. N.Y. : McGraw Hill.
Specialistutbildning till intensivvårdssjuksköterska:
Hudak, C. & Gallo, B. (1994) Critical care nursing. A holistic approach. (6:th ed) Philadelphia: J.B. Lippincott Company.
Specialistutbildning till operationssjuksköterska:
Huth Meeker, M. & Rothrock, J. C. (1995) Care of the patient in surgery. (10:th ed.) St. Louis: Mosby-year Book.
Specialistutbildning till sjuksköterska inom prehospital vård:
Caroline, N. L. (1995) Emergency care in the streets. (5:th ed.) USA: Little, Brown and Company.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18