|
|
|
|
HSS052 Omv C Kvalitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 46-50p 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD SSK ha 98 / T5 SSK Va 99 / T5 distans SPRÅK: EXAMINATOR Siv Söderberg Univ lektor FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15 FÖRKUNSKAPSKRAV HSS038, HSS039, HSS040 Omvårdnad B, 21-35 poäng Godkända kurser HSS049, HSS050, Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 poäng samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 poäng inklusive Omvårdnad B, 36-40 poäng, Genomgången kurs HSS025 Omvårdnad C, 41-45 poäng, Genomgången kurs MÅL Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvalitativa forskningstraditioner, metoder och i etiska ställningstaganden gällande forskning. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete. INNEHÅLL Vetenskapsteori Kvalitativa forskningsteorier och metoder Metoder för datainsamling och bearbetning Forskningsetik Projektplanearbete under handledning Vetenskaplig rapportering UNDERVISNING I undervisningen ingår föreläsningar, litteratursökning och seminarier. Obligatorisk närvaro vid föreläsningar om grounded theory, då föreläsningen inte ingår i examinationen. Handledning av projektplan. EXAMINATION Examinationen sker i forma av en litteraturuppsats som examineras i ett seminarium med opponentskap, dvs. det ingår att muntligt granska en annans grupps arbete och att försvara sitt eget arbete. I examinationen ingår även att presentera en projektplan vid ett seminarium. Projektplanen kommer sedan att användas för genomförandet av en uppsats i omvårdnad (51-60p). KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
LITTERATUR *Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Forsman, B. (1997). Forskningsetik. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. Holloway, I. & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Sciences. Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun.. Lund: Studentlitteratur. *Polit, D.F. & Hungler, B. P. (1999). Nursing research. Principles and methodes. (5th ed). Philadelphia: J.B. Lippincott Company. Ricoeur, P. (1976). Interpretation theory. Discourse and the surplus of meaning. Forth Worth: Christian University Press. Kapitel 4. Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
* Litteraturen har använts i tidigare kurser.
|
ÖVRIGT Med genomgången kurs avses deltagande i obligatoriska moment och genomförd examination. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |