Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS052 Omv C Kvalitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 46-50p 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK ha 98 / T5
SSK Va 99 / T5 distans

SPRÅK:

EXAMINATOR
Siv Söderberg Univ lektor

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15

FÖRKUNSKAPSKRAV
HSS038, HSS039, HSS040 Omvårdnad B, 21-35 poäng Godkända kurser
HSS049, HSS050, Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 poäng
samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 poäng inklusive
Omvårdnad B, 36-40 poäng, Genomgången kurs
HSS025 Omvårdnad C, 41-45 poäng, Genomgången kurs

MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvalitativa forskningstraditioner, metoder och i etiska ställningstaganden gällande forskning. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete.

INNEHÅLL
Vetenskapsteori
Kvalitativa forskningsteorier och metoder
Metoder för datainsamling och bearbetning
Forskningsetik
Projektplanearbete under handledning
Vetenskaplig rapportering


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, litteratursökning och seminarier.
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar om grounded theory, då föreläsningen
inte ingår i examinationen. Handledning av projektplan.


EXAMINATION
Examinationen sker i forma av en litteraturuppsats som examineras i ett seminarium med opponentskap, dvs. det ingår att muntligt granska en annans grupps arbete och att försvara sitt eget arbete. I examinationen ingår även att presentera en projektplan vid ett seminarium. Projektplanen kommer sedan att användas för genomförandet av en uppsats i omvårdnad (51-60p).
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

LITTERATUR
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Forsman, B. (1997). Forskningsetik. En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Holloway, I. & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Sciences.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun.. Lund: Studentlitteratur.
*Polit, D.F. & Hungler, B. P. (1999). Nursing research. Principles and methodes. (5th ed). Philadelphia: J.B. Lippincott Company.
Ricoeur, P. (1976). Interpretation theory. Discourse and the surplus of meaning. Forth Worth: Christian University Press. Kapitel 4.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

* Litteraturen har använts i tidigare kurser.


ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses deltagande i obligatoriska moment och genomförd examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18