Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS051 Omv C Kvantitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 41-45p 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK Ha 98 / T5
SSK Va 99 / T5 distans

SPRÅK:

EXAMINATOR
Siv Söderberg Univ lektor

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15

FÖRKUNSKAPSKRAV
HSS038, HSS039, HSS040 Omvårdnad B, 21-35 poäng, Godkända kurser
HSS049, HSS050, Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 poäng
samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 poäng inklusive Omvårdnad B, 36-40 p, Genomgången kurs.

MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvantitativa forskningstraditioner och metoder. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt
tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete.


INNEHÅLL
Vetenskapsteori
Forskningsprocessen
Kvantitativa forskningsteorier och metoder
Metoder för datainsamling och bearbetning
Introduktion till projektplanearbete


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, undervisning med hjälp av datorstöd,
litteratursökning och seminarier. Handledning av projektplan.


EXAMINATION
Examinationen sker i form av en uppsats om statistiska analysmetoder och tillämpningar som presenteras vid ett seminarium. Examinationen innebär även att presentera del av projektplan
vid ett seminarium. Med del avses att presentera vald problemställning (syfte) samt bakgrund till syftet.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

LITTERATUR
Aronsson, Å. (1999). SPSS. En introduktion till basmodulen. Studentlitteratur, Lund.
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
Dahmström, K. (1996). Från datainsamling till rapport. Studentlitteratur, Lund.
Eilertsson, G. (1992). Grundläggande statistik- med tillämpning inom sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
Hansagi, H. & Allebeck, P. (1994). Enkät och intervju inom Hälso- och sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
*Polit, D.F. & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and methods. J.B. Lippincott, Philadelfia.

Valfri litteratur i vetenskapsteori:
Alvesson, M. & Sköldberg, K. (1994). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
Chalmers, A. (1995). Vad är vetenskap egentligen? Nya Doxa.
Hartman, J. (1998) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Studentlitteratur, Lund.
Mårtensson, B. & Nilstun, T. (1988). Praktisk vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad. Liber utbildning, Stockholm.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

* Litteraturen har använts i tidigare kurser.


ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomförd examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18