|
|
|
|
HSS051 Omv C Kvantitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 41-45p 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD SSK Ha 98 / T5 SSK Va 99 / T5 distans SPRÅK: EXAMINATOR Siv Söderberg Univ lektor FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15 FÖRKUNSKAPSKRAV HSS038, HSS039, HSS040 Omvårdnad B, 21-35 poäng, Godkända kurser HSS049, HSS050, Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 poäng samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 poäng inklusive Omvårdnad B, 36-40 p, Genomgången kurs. MÅL Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvantitativa forskningstraditioner och metoder. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete. INNEHÅLL Vetenskapsteori Forskningsprocessen Kvantitativa forskningsteorier och metoder Metoder för datainsamling och bearbetning Introduktion till projektplanearbete UNDERVISNING I undervisningen ingår föreläsningar, undervisning med hjälp av datorstöd, litteratursökning och seminarier. Handledning av projektplan. EXAMINATION Examinationen sker i form av en uppsats om statistiska analysmetoder och tillämpningar som presenteras vid ett seminarium. Examinationen innebär även att presentera del av projektplan vid ett seminarium. Med del avses att presentera vald problemställning (syfte) samt bakgrund till syftet. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
LITTERATUR Aronsson, Å. (1999). SPSS. En introduktion till basmodulen. Studentlitteratur, Lund. *Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund. Dahmström, K. (1996). Från datainsamling till rapport. Studentlitteratur, Lund. Eilertsson, G. (1992). Grundläggande statistik- med tillämpning inom sjukvården. Studentlitteratur, Lund. Hansagi, H. & Allebeck, P. (1994). Enkät och intervju inom Hälso- och sjukvården. Studentlitteratur, Lund. *Polit, D.F. & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and methods. J.B. Lippincott, Philadelfia. Valfri litteratur i vetenskapsteori: Alvesson, M. & Sköldberg, K. (1994). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund. Chalmers, A. (1995). Vad är vetenskap egentligen? Nya Doxa. Hartman, J. (1998) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Studentlitteratur, Lund. Mårtensson, B. & Nilstun, T. (1988). Praktisk vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund. Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad. Liber utbildning, Stockholm.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
* Litteraturen har använts i tidigare kurser.
|
ÖVRIGT Med genomgången kurs avses genomförd examination. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |