Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS050 Klinisk utbildning inom äldrevård, 5 poäng 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK ha 98 / T5

SPRÅK:

EXAMINATOR
Åsa Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt ivd Institutionen för hälsovetenskap 00 07 05

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad A, 20 poäng, godkända kurser
Medicinsk vetenskap A, 30 poäng, godkända kurser
Omvårdnad B, 21 - 30 poäng, godkända kurser
Omvårdnad B, 31 - 35 poäng, genomgången kurs


MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i omvårdnad av den äldre med avsikt att förstärka/bibehålla hälsa och att klara dagligt liv i ohälsa. Studenten skall kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den äldres behov av omvårdnad och prevention för att kunna välja omvårdnadsinterventioner. Målet är också att förvärva kunskaper om sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner. Vidare är målet att studenten har förvärvat förmågan att analysera, syntetisera och värdera sina kunskaper i omvårdnadens olika delar människa, hälsa, miljö, omvårdnadshandlingar, medicinsk vetenskap, patologi och medicinsk behandling utgående från en vårdfilosofi där människosyn och etiskt resonemang utgör viktiga delar.

INNEHÅLL
Reflektiva övningar
Metoder för att kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den äldre människans behov av omvårdnad och prevention.
Medicinskt indicerade åtgärder inom äldrevården
Palliativ omvårdnad
Sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner
Aktuella lagar och författningar
Vetenskaplig dokumentation

Kliniska studier introduceras med att studenten reflekterar över möten, interaktion och kommunikation i olika omvårdnadssituationer inom äldrevården. Studenten skall öva metoder ex. observations-, intervju- och samtalsmetodik för att förstå och bedöma behovet av omvårdnad. Vidare skall studenten öva metoder för prevention som skall omfatta bedömning, planering, genomförande och utvärdering (t.ex. att stödja förmågan att äta och dricka, personlig hygien, att förflytta sig, att tillgodose behov vid obstipation/diarre och inkontinens, att förebygga trycksår). Planering av omvårdnad skall utgå ifrån den unika människan och dennes närståendes behov/problem i dagligt liv och med beaktan på vårdhygieniska aspekter. Studenten skall ges möjlighet att under handledning planera god palliativ omvårdnad och öva att utföra medicinskt indicerade åtgärder (t.ex. läkemedelshantering, injektionsgivning, katetrisering m.m.) Sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner studeras samt aktuella lagar och författningar. Den vetenskapliga skolningen utgörs av vetenskaplig dokumentation i form av en uppsats motsvarade B-nivå.


UNDERVISNING


EXAMINATION
Kliniska studier inom äldrevård examineras i två delar.

Examination 1 är ett individuellt praktiskt prov. Examinationen består av att på en i förväg utvald patient integrera teori - praktik, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadshandlingar. Krav för godkänt resultat är att studenten bygger planeringen och genomförandet på integrerade kunskapsområden samt kritisk reflektion och etiska/moraliska överväganden.
Examination 2 är en uppsats och seminarium med opponentskap. Uppsatsen skall innehålla följande delar: Utgångspunkten är en patientberättelse, beskrivning av hans/hennes sjukdom eller tillstånd och dess konsekvenser för dagligt liv och hälsa för både patient och närstående. Vårdfilosofi med människosyn, etik och världsbild presenteras. Etiken tydliggörs i en etiskt problematisk situation eller ett etiskt dilemma som diskuteras. Val av vårdorganisation motiveras utifrån vårdfilosofin och beskrivs i en vårdsituation. Vårdmiljö diskuteras utifrån vårdfilosofin och tillämpas för patient och vårdare. Omvårdnadsrelationen, dess förutsättningar och hinder samt dess tillämpning i en vårdsituation beskrivs. Aktuella samt alternativa omvårdnadshandlingar beskrivs, motiveras och styrks med vetenskapliga referenser. I uppsatsen anläggs ett jämställdhets- och genderperspektiv. Uppsatsen avslutas med en kritisk reflektion över den valda filosofin och hälsosynen, dess fördelar och begränsningar. För godkänt betyg krävs att uppsatsen innehåller alla delar med en vetenskaplig ansats samt skriven med korrekt språk och referensteknik samt genomfört opponentskap där studenten visat förmåga på kritisk granskning med konstruktiv kritik. Examination 2 sker inom ramen för 10 poäng. Bedömning av studentens utveckling av yrkeskompetensen sker genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Larsson, M., Rundgren, Å. (1997) Geriatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Gustafsson,M., Norberg, B., Struwe, J. (2000). Grundläggande vårdhygien- för hemsjukvård och äldreomsorg. Lund: Studentlitteratur.
Magnusson, N. (1998) Äldres och dementas rättigheter Vårdgivarnas och personalens skyldigheter. Stockholm: Liber.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18