|
|
|
|
HSS050 Klinisk utbildning inom äldrevård, 5 poäng 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK ha 98 / T5 SPRÅK: EXAMINATOR Åsa Lindström Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt ivd Institutionen för hälsovetenskap 00 07 05 FÖRKUNSKAPSKRAV Omvårdnad A, 20 poäng, godkända kurser Medicinsk vetenskap A, 30 poäng, godkända kurser Omvårdnad B, 21 - 30 poäng, godkända kurser Omvårdnad B, 31 - 35 poäng, genomgången kurs MÅL Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i omvårdnad av den äldre med avsikt att förstärka/bibehålla hälsa och att klara dagligt liv i ohälsa. Studenten skall kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den äldres behov av omvårdnad och prevention för att kunna välja omvårdnadsinterventioner. Målet är också att förvärva kunskaper om sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner. Vidare är målet att studenten har förvärvat förmågan att analysera, syntetisera och värdera sina kunskaper i omvårdnadens olika delar människa, hälsa, miljö, omvårdnadshandlingar, medicinsk vetenskap, patologi och medicinsk behandling utgående från en vårdfilosofi där människosyn och etiskt resonemang utgör viktiga delar. INNEHÅLL Reflektiva övningar Metoder för att kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den äldre människans behov av omvårdnad och prevention. Medicinskt indicerade åtgärder inom äldrevården Palliativ omvårdnad Sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner Aktuella lagar och författningar Vetenskaplig dokumentation
Kliniska studier introduceras med att studenten reflekterar över möten, interaktion och kommunikation i olika omvårdnadssituationer inom äldrevården. Studenten skall öva metoder ex. observations-, intervju- och samtalsmetodik för att förstå och bedöma behovet av omvårdnad. Vidare skall studenten öva metoder för prevention som skall omfatta bedömning, planering, genomförande och utvärdering (t.ex. att stödja förmågan att äta och dricka, personlig hygien, att förflytta sig, att tillgodose behov vid obstipation/diarre och inkontinens, att förebygga trycksår). Planering av omvårdnad skall utgå ifrån den unika människan och dennes närståendes behov/problem i dagligt liv och med beaktan på vårdhygieniska aspekter. Studenten skall ges möjlighet att under handledning planera god palliativ omvårdnad och öva att utföra medicinskt indicerade åtgärder (t.ex. läkemedelshantering, injektionsgivning, katetrisering m.m.) Sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner studeras samt aktuella lagar och författningar. Den vetenskapliga skolningen utgörs av vetenskaplig dokumentation i form av en uppsats motsvarade B-nivå.
Examination 1 är ett individuellt praktiskt prov. Examinationen består av att på en i förväg utvald patient integrera teori - praktik, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadshandlingar. Krav för godkänt resultat är att studenten bygger planeringen och genomförandet på integrerade kunskapsområden samt kritisk reflektion och etiska/moraliska överväganden. | |
LITTERATUR Larsson, M., Rundgren, Å. (1997) Geriatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Gustafsson,M., Norberg, B., Struwe, J. (2000). Grundläggande vårdhygien- för hemsjukvård och äldreomsorg. Lund: Studentlitteratur. Magnusson, N. (1998) Äldres och dementas rättigheter Vårdgivarnas och personalens skyldigheter. Stockholm: Liber.
|
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |