Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS042 Klinisk utbildn medicinsk-/kirurgisk vård 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK va 98 / T6 distans

SPRÅK:

EXAMINATOR
Barbro Lindahl Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-08-24

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad B:1, B:2, B:3, B:4 Godkänd
Omvårdnad B:5 Genomgången
Omvårdnad B:6, Godkänd
Naturvetenskap och Medicinsk vetenskap A, Godkänd

MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i att självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera patientens omvårdnad inom sluten somatisk hälso- och sjukvård. Målet är vidare att studenten har utvecklat förmågan att analysera, syntetisera och värdera inhämtade kunskaper i omvårdnadens olika delar människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar. Kursens mål är även att studenten har förvärvat praktisk kunskap inom området akutsjukvård. Vidare är målet att studenten har förvärvat kunskaper om sjuksköterskans ledarskap och övat sig i att leda arbetslag och samarbeta med andra yrkesföreträdare.

INNEHÅLL
Den kliniska utbildningen inom medicinsk-, kirurgisk- och/eller geriatrisk hälso- och sjukvård omfattar fördjupning av
á Omvårdnadsinterventioner som - prevention, information, undervisning och handledning, stöd och rehabiliterande åtgärder
á Vårdmiljöns betydelse gällande dess stödjande respektive hindrande roll för att befrämja hälsa
á Ledarskap som - leda arbetslag och samverka med andra professioner
á Medicinskt indicerade åtgärder och handhavande av vanligt förekommande medicin - teknisk utrustning
á Aktuella lagar och författningar
á Vetenskaplig dokumentation

Fokus i kursen ligger på vård och omvårdnad av patienter i olika åldrar med vanligt förekommande somatiska sjukdomar. Studenten skall öva metoder ex. observations-, intervju- och samtalsmetodik för att kunna identifiera och bedöma behov av omvårdnad. Omvårdnadsinterventioner planeras, övas och utvärderas utifrån den unika patientens behov/problem i dagligt liv och dennes närstående. Medicinskt indicerade åtgärder och handhavande av medicin-teknisk utrustning studeras och övas. Vidare skall studenten öva sig i att fortlöpande dokumentera omvårdnadsarbetet samt förbereda, genomföra och följa upp sjuksköterskans uppgifter i samband med rapportering, vårdkonferens och ronder. Ett preventivt arbetssätt övas för att kunna identifiera hälsorisker och kunna initiera till, stödja och vidta förebyggande åtgärder. Studenten skall under handledning studera och öva omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder inom operation-, anastesi- och intensivsjukvård. Sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner övas samt aktuella lagar och författningar. Den vetenskapliga skolningen utgörs av vetenskaplig dokumentation i form av en uppsats (Omvårdnad B, 36-40 p).


UNDERVISNING
Den kliniska utbildningen avser att ge studenten möjlighet att via vägledningssamtal integrera teori och praktik så att erfarenheten i omvårdnadsarbetet blir praktisk kunskap. Handledning av uppsats sker i grupp. Ett visst antal uppsatser skall presenteras vid studenternas FoU dag (antal uppsatser och urval meddelas senare) i närvaro av övriga studenter. Obligatoriska delar i kursen är klinisk utbildning med riktade studier, handledning av uppsats och deltagande i studenternas FoU dag.

EXAMINATION
Examination av kursen består av två delar.
Del 1. Två till tre studenter presenterar muntligt ett valt patientfall inom området akutsjukvård. Vid presentationen beskrivs och diskuteras den unika patientens upplevelse av att vara patient i den speciella miljön, aktuella medicinskt indicerade åtgärder och omvårdnadsinterventioner.

Del 2. En uppsats (omvårdnad B, 36-40p) som utgör en integrering av kunskaper i omvårdnadsvetenskap och medicinsk vetenskap med tillämpning i ett patientfall. Uppsatsen diskuteras och försvaras i seminarium med opponentskap, dvs att muntligt granska en annan studentgrupps arbete och att försvara sitt eget arbete. Uppsatsen genomförs i grupp om två studenter. Varje grupp opponerar på var sin uppsats och skall även närvara vid minst fyra andra opponentskap.

Bedömning av studentens utveckling av yrkeskompetens sker genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator. Yrkeskompetensen bedöms utifrån studentens förmåga att integrera teori - praktik, planera och finna alternativ, uppfatta och urskilja det väsentliga och förmåga till handlingsberedskap vid utförandet av den individuella omvårdnaden. I bedömningen av den kliniska utbildningen ingår även att studenten ansvarat för och medverkat vid inplanerade vägledningssamtal och handledning i omvårdnadsdiagnostiskt resonemang.

Kursen är godkänd när alla delar är godkända.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
* Almås, H. (1995 ). Klinisk sykepleie. (4:e uppl.). Oslo: Universitetsforlaget.
Avancerad Hjärt- och lungräddning. Elevhandbok. Enkla hjälpmedel.
* Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
* Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber
* Ehnfors, M., Ehrenberg, A., & Thorell-Ekstrand, I. (1998). VIPS-boken. Om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen. FoU rapport 48. Stockholm: Vårdförbundet
* Elwin, C-E. (1997). Farmakologi och läkemedelsanvändning. (2:a rev. uppl.). Stockholm: Natur och Kultur.
Författningshandbok. (2000). Stockholm: Liber Utbildning.
* Hovelius, B. (1998). Kvinnors underordning inom hälso- och sjukvården. Socialmedicinsk tidskrift 1-2, 4-7.
Jecker, N.S., & Self, D.J. (1991). Separating care and cure an analysis of historical and contemporary images of nursing and medicine. The Journal of Medicine and Philosophy, 16, 285-306.
* Lavås, P., & Handal, G. (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund: Studentlitteratur.
Lindemann-Nelson, H., & Lindemann-Nelson, I. (1995). The patient in the family. London: Routledge.
Norberg, A., & Undén, G. (1995). Gender differences in moral reasoning among physicians, registered nurses and enrolled nurses engaged in geriatric and surgical care. Nursing Ethics, 2, 233-242.
* Polit, D.F. (1995). Nursing research, principles and methods. (5:th ed) Philadelphia: Lippincott.
White, A., & Johnson, M. (1998). The complexities of nursing research with men. International Journal of Nursing Studies, 35, 41-48.

*) Litteratur som använts i tidigare kurs.

I kursen tillkommer minst fem egna valda vetenskapliga och internationella artiklar utifrån valt problemområde som presenteras i uppsatsen. Vidare tillkommer tidigare angiven litteratur i föregående omvårdnadskurser på B-nivå.


ÖVRIGT
EXAMINATOR
Uppsats: universitetsadjunkt Barbro Lindahl
universitetsadjunkt Ingegerd Nilsson


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18