Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS039 Omvårdnad B Hälsa och miljö i omvårdnad, 25-30 poäng 6.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK va 99 / T4 distans
SSK ha 99 / T4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Inger Lindberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15
rev 200-12-06

FÖRKUNSKAPSKRAV
HSS017, HSS020, HSS034, HSS035, Omvårdnad A, 1- 20poäng - Godkända kurser
HSS038, Omvårdnad B, 21- 24 poäng - Genomgången kurs

MÅL
Kursens mål är att studenten utifrån ett reflektivt och kritiskt tänkande har förvärvat kunskaper om och förståelse för människans hälsa i lidande och sjukdom, utifrån grundläggande mänskliga behov och ur ett köns-, kulturellt- och livsperspektiv. Studenten skall också ha förvärvat fördjupade kunskaper om miljön och vårdrelationen och familjens betydelse för individens egna resurser och hälsohinder.

INNEHÅLL
Människans upplevelse av hälsa i lidande och sjukdom
Omvårdnadsrelationen
Familjen i omvårdnad
Miljöns utformning och betydelse för god omvårdnad
Organisation av omvårdnadsarbetet, arbetsledning.
Vetenskaplig skolning: Analys av en vetenskaplig artikel.
Kliniska studier: Patient intervju och observation av vårdmiljön.


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, fältstudier och seminarium. Obligatorisk närvaro vid föreläsningar av patienter och närstående, kliniska utbildning och seminarium.

EXAMINATION
Kursen examineras genom individuell uppsats, studieuppgift i grupp, redovisning av artikelanalys i seminarium samt presentation av poster som framställs i grupp. Kursen är godkänd när alla delar är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Redovisning-kval säkring, rapporter,artikelgranskning 6.0poäng

LITTERATUR
*Antonovsky, A. (1987). Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och Kultur.
Anrell, T. (1989). Våga leda. Solna: Esselte Studium
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur
*Elwin, C- E., Lafolie, P., Flatberg, P. & Lunde, P. K. ( 1997). Farmakologi och
läkemedelsanvändning. Stockholm: Natur och Kultur.
*Hinchliff, S., Norman, S & Schober, J. (1998). Nursing practise & health care. Oxford:
Arnold
Larsson, E. (1995). Smärta. Stockholm: Apoteksbolaget.
Lumby, J. (1997). The feminised body in illness. 109-135. Lawler, J. (red). The body in nursing. Australia: Churchill Livingstone.
..Newman, S. (1997). Masculinities, men´s bodies and nursing. 135-155. Lawler, J. (red). The body in nursing. Australia: Churchill Livingstone.
*Nilsson, E., Noréen-Winsell, E. & Djärv, S. (1999). Administration och arbetsledning i vård
och omsorg. Lund: Studentlitteratur
*Polit, D. & Hungler, B. (1999). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J. B. Lippincott Company
*Sundeen, S., Stuart, G. & Rankin, E. (1998). Nurse client interaction. St Louis Missouri,
Mosby.
Udén, G. (1994). Kvalitetssäkring i omvårdnad olika perspektiv, Lund: Studentlitteratur.
*Wikström, B-M. (1997). Estetik i omvårdnad. Lund; Studentlitteratur.
*Wilow, K. (Red.) (1999). Författningshandboken. Stockholm: Liber.

*Litteratur som förekommit i tidigare kurser

Förteckning över artiklar lämnas vid kursstart.

Senast reviderad litteratur: 2000-09-20

ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomgången examination.



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/


Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18