|
|
|
|
HSS039 Omvårdnad B Hälsa och miljö i omvårdnad, 25-30 poäng 6.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK va 99 / T4 distans SSK ha 99 / T4 SPRÅK: EXAMINATOR Inger Lindberg Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15 rev 200-12-06 FÖRKUNSKAPSKRAV HSS017, HSS020, HSS034, HSS035, Omvårdnad A, 1- 20poäng - Godkända kurser HSS038, Omvårdnad B, 21- 24 poäng - Genomgången kurs MÅL Kursens mål är att studenten utifrån ett reflektivt och kritiskt tänkande har förvärvat kunskaper om och förståelse för människans hälsa i lidande och sjukdom, utifrån grundläggande mänskliga behov och ur ett köns-, kulturellt- och livsperspektiv. Studenten skall också ha förvärvat fördjupade kunskaper om miljön och vårdrelationen och familjens betydelse för individens egna resurser och hälsohinder. INNEHÅLL Människans upplevelse av hälsa i lidande och sjukdom Omvårdnadsrelationen Familjen i omvårdnad Miljöns utformning och betydelse för god omvårdnad Organisation av omvårdnadsarbetet, arbetsledning. Vetenskaplig skolning: Analys av en vetenskaplig artikel. Kliniska studier: Patient intervju och observation av vårdmiljön. UNDERVISNING I undervisningen ingår föreläsningar, fältstudier och seminarium. Obligatorisk närvaro vid föreläsningar av patienter och närstående, kliniska utbildning och seminarium. EXAMINATION Kursen examineras genom individuell uppsats, studieuppgift i grupp, redovisning av artikelanalys i seminarium samt presentation av poster som framställs i grupp. Kursen är godkänd när alla delar är godkända. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Redovisning-kval säkring, rapporter,artikelgranskning | 6.0poäng |
LITTERATUR *Antonovsky, A. (1987). Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och Kultur. Anrell, T. (1989). Våga leda. Solna: Esselte Studium *Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur *Elwin, C- E., Lafolie, P., Flatberg, P. & Lunde, P. K. ( 1997). Farmakologi och läkemedelsanvändning. Stockholm: Natur och Kultur. *Hinchliff, S., Norman, S & Schober, J. (1998). Nursing practise & health care. Oxford: Arnold Larsson, E. (1995). Smärta. Stockholm: Apoteksbolaget. Lumby, J. (1997). The feminised body in illness. 109-135. Lawler, J. (red). The body in nursing. Australia: Churchill Livingstone. ..Newman, S. (1997). Masculinities, men´s bodies and nursing. 135-155. Lawler, J. (red). The body in nursing. Australia: Churchill Livingstone. *Nilsson, E., Noréen-Winsell, E. & Djärv, S. (1999). Administration och arbetsledning i vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur *Polit, D. & Hungler, B. (1999). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J. B. Lippincott Company *Sundeen, S., Stuart, G. & Rankin, E. (1998). Nurse client interaction. St Louis Missouri, Mosby. Udén, G. (1994). Kvalitetssäkring i omvårdnad olika perspektiv, Lund: Studentlitteratur. *Wikström, B-M. (1997). Estetik i omvårdnad. Lund; Studentlitteratur. *Wilow, K. (Red.) (1999). Författningshandboken. Stockholm: Liber.
*Litteratur som förekommit i tidigare kurser
Förteckning över artiklar lämnas vid kursstart.
Senast reviderad litteratur:
2000-09-20
|
ÖVRIGT Med genomgången kurs avses genomgången examination.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |