|
|
|
|
HSS038 Omvårdnad B Filosofi och etik, 21-24 poäng 4.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK ha 99 / T4 / SPRÅK: EXAMINATOR Ingegerd Nilsson Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 18 Rev 2000-12-07 FÖRKUNSKAPSKRAV HSS017 Omvårdnad A: Filosofi och etik i omvårdnad 1-5p, HSS020 Omvårdnad A: Hälsa i omvårdnad 6-10p, HSS034 Omvårdnad A: Miljö i omvårdnad 11-15p, HSS035 Omvårdnad A: Omvårdnadshandlingar 16-20p, godkända kurser MÅL Kursens mål är att studenten, utifrån ett reflektivt och kritiskt tänkande, har förvärvat kunskap och förståelse för olika filosofiska synsätt, resonemang och etiska frågeställningar genom att fördjupa medvetenheten om egna och andras värderingar. Studenten skall kunna analysera, motivera och argumentera för etiska ställningstaganden i patient och närståenderelationer. INNEHÅLL Filosofiska synsätt i omvårdnaden -grundläggande värderingar i teorier/modeller i omvårdnad Etik i omvårdnad utifrån relations- och handlingsetik -diagnostiskt resonemang som grund för etisk analys Argumentation Vetenskaplig skolning: Forskningsetik Klinisk utbildning med fokus på etiska dilemman/problem
Filosofiska synsätt i vården diskuteras med utgångspunkt från grundläggande värderingar i teorier /modeller. Diagnostiskt resonemang bearbetas och används som grund i det etiska resonemanget. Etik i omvårdnad bearbetas med fokus på relations- och handlingsetik. Etiska och yrkesetiska riktlinjer diskuteras i förhållande till handling, relation och förhållningssätt i konkreta omvårdnadssituationer. I den kliniska utbildningen läggs tyngdpunkten på val av handlingar och relationsetiska resonemang i konkreta vårdsituationer. Den vetenskapliga skolningen fokuseras i denna kurs på forskningsetiken | |
Filosofi och etik i omvårdnad | 4.0poäng |
LITTERATUR *Andersson, J.S., Mattsson, N-G. (1998). Filosofisk tanke. Ekelunds Förlag AB, Solna Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber AB Ehnfors, M., Ehrenberg, A., Thorell - Ekstrand, I. (1998). VIPS - boken, Vårdförbundet Forskning och utveckling, första upplagan. Bromma - Tryck AB, Stockholm Forsman, B. (1997). Forskningsetik. Lund: Studentlitteratur Henriksen, J-O. Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur alternativt: Kalkas, H. Sarvimäki, A. (1996). Omvårdnadens etiska grunder. Stockholm: Liber Utbildning AB. Kirkevold, M. ( 1994). Omvårdnadsteorier. Lund: Studentlitteratur. Norberg m.fl. (1993 ). Omvårdnadens mosaik. Almqvist & Wiksell förlag. Uppsala *) Litteratur som använts i tidigare kurs Artiklar tillkommer Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
Senast reviderad litteratur:
2000-12-07
|
ÖVRIGT Förnyat prov Student som ej blivit godkänd har rätt att undergå förnyat prov i enlighet med föreskrifterna i utbildningsplanen. Utvärdering Utvärdering görs av kursansvarig vid kursens slut. Utvärderingens syfte är att utveckla kursens innehåll och genomförande. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |