Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS038 Omvårdnad B Filosofi och etik, 21-24 poäng 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK ha 99 / T4
/

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ingegerd Nilsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 18
Rev 2000-12-07

FÖRKUNSKAPSKRAV
HSS017 Omvårdnad A: Filosofi och etik i omvårdnad 1-5p,
HSS020 Omvårdnad A: Hälsa i omvårdnad 6-10p,
HSS034 Omvårdnad A: Miljö i omvårdnad 11-15p,
HSS035 Omvårdnad A: Omvårdnadshandlingar 16-20p, godkända kurser


MÅL
Kursens mål är att studenten, utifrån ett reflektivt och kritiskt tänkande, har förvärvat kunskap och förståelse för olika filosofiska synsätt, resonemang och etiska frågeställningar genom att fördjupa medvetenheten om egna och andras värderingar. Studenten skall kunna analysera, motivera och argumentera för etiska ställningstaganden i patient och närståenderelationer.

INNEHÅLL
Filosofiska synsätt i omvårdnaden
-grundläggande värderingar i teorier/modeller i omvårdnad
Etik i omvårdnad utifrån relations- och handlingsetik
-diagnostiskt resonemang som grund för etisk analys
Argumentation
Vetenskaplig skolning: Forskningsetik
Klinisk utbildning med fokus på etiska dilemman/problem

Filosofiska synsätt i vården diskuteras med utgångspunkt från grundläggande värderingar i teorier /modeller. Diagnostiskt resonemang bearbetas och används som grund i det etiska resonemanget. Etik i omvårdnad bearbetas med fokus på relations- och handlingsetik. Etiska och yrkesetiska riktlinjer diskuteras i förhållande till handling, relation och förhållningssätt i konkreta omvårdnadssituationer. I den kliniska utbildningen läggs tyngdpunkten på val av handlingar och relationsetiska resonemang i konkreta vårdsituationer. Den vetenskapliga skolningen fokuseras i denna kurs på forskningsetiken


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, litteraturstudier, klinisk utbildning, analys av vetenskapliga publikationer och seminarier. Ett arbetssätt där den kritiska reflektionen är i fokus kommer att anläggas som ger studenten möjlighet att bli medveten om sina egna, andra människors och samhällets värderingar. Obligatorisk närvaro vid introduktion, redovisningar och seminarier.

EXAMINATION
Examinationen består av tre delar. 1. En skriftlig redovisning med ett påföljande seminarium. Vid seminariet granskas konkreta etiska dilemman hämtade ur praktiska vårdsituationer som analyseras ur ett relations- och handlingsetiskt perspektiv. Vårdfilosofin som ligger till grund för det etiska handlandet skall tydliggöras. 2.Studieuppgift i ämnet argumentation uföres individuellt med uppföljning i grupp. 3. Studieuppgift i ämnet forskningsetik utföres individuellt där studenten analyserar etiska problem som kan uppstå i vårdforskningen genom att skriva en etisk ansökan. För godkänd kurs krävs att samtliga studieuppgifter och examinationer är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Filosofi och etik i omvårdnad 4.0poäng

LITTERATUR
*Andersson, J.S., Mattsson, N-G. (1998). Filosofisk tanke. Ekelunds Förlag AB, Solna
Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber AB
Ehnfors, M., Ehrenberg, A., Thorell - Ekstrand, I. (1998). VIPS - boken, Vårdförbundet Forskning och utveckling, första upplagan. Bromma - Tryck AB, Stockholm
Forsman, B. (1997). Forskningsetik. Lund: Studentlitteratur
Henriksen, J-O. Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur
alternativt:
Kalkas, H. Sarvimäki, A. (1996). Omvårdnadens etiska grunder. Stockholm: Liber Utbildning AB.
Kirkevold, M. ( 1994). Omvårdnadsteorier. Lund: Studentlitteratur.
Norberg m.fl. (1993 ). Omvårdnadens mosaik. Almqvist & Wiksell förlag. Uppsala
*) Litteratur som använts i tidigare kurs
Artiklar tillkommer
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.


Senast reviderad litteratur: 2000-12-07

ÖVRIGT
Förnyat prov
Student som ej blivit godkänd har rätt att undergå förnyat prov i enlighet med föreskrifterna i utbildningsplanen.
Utvärdering
Utvärdering görs av kursansvarig vid kursens slut. Utvärderingens syfte är att utveckla kursens innehåll och genomförande.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18