Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS037 Klinisk utbildning inom primärvård, 5 poäng 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Övriga ämnen

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK ha 99 / T3
SSK va 00 / T3 distans
SSK ha 00 / T3

SPRÅK:

EXAMINATOR
Stina Boström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 17
Rev 2000-12-01

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad 1-20 poäng Godkänd kurs
Beteendevetenskap 1-5 poäng Godkänd kurs
Medicinsk vetenskap 1-15 poäng Godkänd kurs
Medicinsk vetenskap 16-20 poäng Genomgången kurs
Medicinsk vetenskap 21-25 poäng Genomgången kurs


MÅL
Målet för kursen är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i hur
preventivt arbete riktas och utövas med individ, grupp och samhälle vad
gäller barn, kvinnor och män i olika åldrar. Målet är vidare att studenten har
förvärvat färdigheter i att genomföra medicinskt indicerade åtgärder
tillhörande sjuksköterskans preventiva arbete.




INNEHÅLL
Reflektiv övning i att förändra sin livsstil
Riskfaktorer för hälsa i befolkningen
Preventiva omvårdnadsinterventioner
Medicinskt indicerade åtgärder
Aktuella lagar och författningar som styr hälsoarbete
Dokumentation av omvårdnad
Klinisk utbildning



UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar och gruppseminarium.
Obligatoriska delar i kursen är introduktionen, genomgång av studieuppgifter, reflektiv
övning, individuell tentamen och klinisk utbildning.



EXAMINATION
Kliniska kursen tenteras i tre delar:

Del 1. Tentamen utförs individuellt och innebär att studenten skall planera, genomföra och utvärdera en omvårdnadsprevention..
Del 2. Examination av medicinskt indicerade åtgärder. Examinationerna sker i samråd med lärare från institutionen och yrkeshandledare.
Del 3. Analys av en intervju som presenteras i ett seminarium och bedöms av examinator. Studentens praktiska färdigheter bedöms i en trepartsamtal mellan student, yrkeshandledare och examinator.

Kursen är godkänd när alla delar är godkända.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Individuella tentamen + kl utb-seminarium 5.0poäng

LITTERATUR
*Abrahamsson, L., Andersson, I., Aschan-Åberg, K., Becker, W., Gustafsson, I. B., Göranzon, H., Hagren, B., Håglin, L., Jonsson, I., Nilsson, G. (1992). Näringslära för högskolan. (3:e uppl). Malmö: Almqvist & Wiksell.
*Agnelöw, B. & Jonsson, T. (1990). Introduktion till socialpsykologi. Lund:
Studentlitteratur. (Valda delar).
*Andersson, S. (1997). Som dig själv. En inledning i etik. Nora: Nya Bokförlaget Doxa.
*Antonovsky, A. (1991). Hälsans mysterium.(2:a uppl). Stockholm: Natur och Kultur.
*SoS-rapport 1998:12.(1998). Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm: Socialstyrelsen.
*Bjålle, J. G., Haug, E., Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Toverud, K. (1998). Människokroppen *Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber Utbildning AB.
*Björkman, E. (1996). Grundläggande medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
*Crawford, C. (1994) Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur.
*Evenshaug, O. (1992). Barn och ungdomspsykologi. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar).
*Eriksson, E. & Eriksson, T. (1997). Klinisk mikrobiologi, infektioner - immunologi- sjukvårdshygien. Stockholm: Liber AB. (Valda delar).
*Handboken för hälso- och sjukvård. (1994). Stockholm: Landstingsförbundet. (Valda delar).
*Haug, E., Sand, O., Sjaastad, Ö. V. (1993). Människans fysiologi. Stockholm: Liber Utbildning AB. (Valda delar).
*Hincliff, S., Norman, S. & Schober, J. (1998). Nursing practice and health care: a foundation text. (3rd edition) London: Arnold.
"Hur mår Sverige"? finns inlagt på sociomedicinska bibliotekets dataprogram och www.SOS.se.
*Kristoffersson, N. J. (1998). Allmän omvårdnad. Del 3. Stockholm: Liber AB. (Valda delar).
*Polit, D. F. & Hungler, B. P. (1991). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J. B. Lippincott Company (Valda delar).
*Sandberg, N-O. & Elander, G. (1997) Pediatrik. (3:e uppl.). Stockholm: Liber Utbildning. (Valda delar).
*Tamm, M. (1996). Psykologiska teorier i vården. Göteborg: Akademiförlaget. (Valda delar).
Tornstam, L. (1994) Åldrandets socialpsykologi. Stockholm: Rabén Prisma. (Valda delar).
*Weström, L. (1997). Obstetrik och gynekologi (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. (Valda delar).
*Wilow, K. (Red.) (1998). Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning.

* Litteratur har använts i tidigare teoretiska kurser. Aktuella vetenskapliga artiklar tillkommer som studenten själv söker och som är relevant för det egna arbetet.

Senast reviderad litteratur: 2000-12-08

ÖVRIGT
Med genomgången kurs menas att kursen är examinerad.



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/


Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18