Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS036 Pedagogik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Övriga ämnen

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK ha 99 / T4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Gudrun Holmqvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-05-22
Rev 2000-11-28

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier

MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskaper, om pedagogiska teorier, kommunikation, undervisning och handledning, som är användbara i den kommande yrkesfunktionen som sjuksköterska.

INNEHÅLL
Pedagogiska teorier
Kommunikation
Patientundervisning
Handledning
I kursen studeras pedagogiska teorier om lärande och undervisning och dess tillämpning i omvårdnadsarbetet. Inom kommunikation bearbetas kroppsspråk och bild som kommunikation. Patientundervisning innebär en praktisk undervisningssituation där tillämpliga delar av pedagogiska teorier, kommunikation och handledning bör ingå. I avsnittet handledning studeras handledningens betydelse för utvecklingen av yrkeskunskapen


UNDERVISNING
Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilda studier, studier i grupp, videoinspelning och seminarier. De olika undervisningsmetoderna förväntas stimulera och aktivera studenternas egna reflektioner om lärande och undervisning.
Närvaro är obligatorisk vid introduktion, redovisningar och seminarier.


EXAMINATION
Examination av kursen sker genom skriftliga och muntliga examinationsuppgifter och en videoinspelad undervisningssituation. Studenten blir godkänd på kursen när samtliga uppgifter är genomförda och godkända. Uppgifternas genomförande beskrivs utförligt i studiehandledningen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Pedagogiska teorier, kommunikation, pat undervisning, handl 5.0poäng

LITTERATUR
Granum, V. (1994). Att undervisa i vårdsituationer. Lund: Studentlitteratur.
Lavuås, P., Handal, G. (2000). På egna villkor En strategi för handledning. Lund: Studentlitteratur.
Svedberg, L., Zaar,M. (1998). Boken om pedagogerna. (4:e uppl). Stockholm: Liber.
Öhrling, K. (2000). Being in the space for teaching-and-learning. The meaning of preceptorship in nurse education. Avhandling för doktorsexamen, Institutionen för lärarurbildning, Centrum för forskning i lärande, Luleå tekniska universitet, Luleå 2000:19.
Valfri litteratur och artiklar tillkommer.


Senast reviderad litteratur: 2000-11-28

ÖVRIGT



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18