|
|
|
|
HSS036 Pedagogik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK ha 99 / T4 SPRÅK: EXAMINATOR Gudrun Holmqvist Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-05-22 Rev 2000-11-28 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier MÅL Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskaper, om pedagogiska teorier, kommunikation, undervisning och handledning, som är användbara i den kommande yrkesfunktionen som sjuksköterska. INNEHÅLL Pedagogiska teorier Kommunikation Patientundervisning Handledning I kursen studeras pedagogiska teorier om lärande och undervisning och dess tillämpning i omvårdnadsarbetet. Inom kommunikation bearbetas kroppsspråk och bild som kommunikation. Patientundervisning innebär en praktisk undervisningssituation där tillämpliga delar av pedagogiska teorier, kommunikation och handledning bör ingå. I avsnittet handledning studeras handledningens betydelse för utvecklingen av yrkeskunskapen UNDERVISNING Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilda studier, studier i grupp, videoinspelning och seminarier. De olika undervisningsmetoderna förväntas stimulera och aktivera studenternas egna reflektioner om lärande och undervisning. Närvaro är obligatorisk vid introduktion, redovisningar och seminarier. EXAMINATION Examination av kursen sker genom skriftliga och muntliga examinationsuppgifter och en videoinspelad undervisningssituation. Studenten blir godkänd på kursen när samtliga uppgifter är genomförda och godkända. Uppgifternas genomförande beskrivs utförligt i studiehandledningen. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Pedagogiska teorier, kommunikation, pat undervisning, handl | 5.0poäng |
LITTERATUR Granum, V. (1994). Att undervisa i vårdsituationer. Lund: Studentlitteratur. Lavuås, P., Handal, G. (2000). På egna villkor En strategi för handledning. Lund: Studentlitteratur. Svedberg, L., Zaar,M. (1998). Boken om pedagogerna. (4:e uppl). Stockholm: Liber. Öhrling, K. (2000). Being in the space for teaching-and-learning. The meaning of preceptorship in nurse education. Avhandling för doktorsexamen, Institutionen för lärarurbildning, Centrum för forskning i lärande, Luleå tekniska universitet, Luleå 2000:19. Valfri litteratur och artiklar tillkommer.
Senast reviderad litteratur:
2000-11-28
|
ÖVRIGT Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |