Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSS025 Omv C Kvantitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 41-45 p 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK va 98 / T6
/

SPRÅK:

EXAMINATOR
Siv Söderberg Univ lektor

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-03-07

FÖRKUNSKAPSKRAV
HSS038, HSS039, HSS040 Omvårdnad B, 21-35 poäng, Godkända kurser
HSS049, HSS050, Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 poäng
samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 poäng inklusive
Omvårdnad B, 36-40 p, Genomgången kurs



MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvantitativa forskningstraditioner och metoder. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete.


INNEHÅLL
Vetenskapsteori
Forskningsprocessen
Kvantitativa forskningsteorier och metoder
Metoder för datainsamling och bearbetning



UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, undervisning med hjälp av datorstöd, litteratursökning och seminarier.


EXAMINATION
Examinationen sker i form av hemtentamen i vetenskapsteori och seminarium om statistiska analysmetoder inkl. datainsamlingsmetoder och tillämpningar.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Kvantitativa forskningsteorier och metoder 4.0poäng
Vetenskapsteori 1.0poäng

LITTERATUR
Aronsson, Å. (1999). SPSS. En introduktion till basmodulen. Studentlitteratur, Lund.
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
Dahmström, K. (1996). Från datainsamling till rapport. Studentlitteratur, Lund.
Eilertsson, G. (1992). Grundläggande statistik- med tillämpning inom sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
Hansagi, H. & Allebeck, P. (1994). Enkät och intervju inom Hälso- och sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
*Polit, D.F. & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and methods. J.B. Lippincott, Philadelfia.

Valfri litteratur i vetenskapsteori
Chalmers A. (1995). Vad är vetenskap egentligen? Nya Doxa, Stockholm.
Hartman, J. (1998). Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Studentlitteratur, Lund.
Mårtensson, B. & Nilstun, T. (1988). Praktisk vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad Liber utbildning, Stockholm.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

* Litteratur som använts i tidigare kurser.

Senast reviderad litteratur: 2000-09-26

ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomförd examination.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18