|
|
|
|
HSPDD7 Omvårdnadsrelation inom distriktsvård 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK spec / T2 SPRÅK: EXAMINATOR Ingemar Cederlund Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-08-22 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier. Svensk legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeutbildningen enligt 1982 års studieordning, inriktning mot allmän hälso- och sjukvård eller motsvarande utbildning. Genomgång kurs i filosofi och hälsa i omvårdnad inom geriatrisk vård, 5p eller motsvarande utbildning. MÅL Kursens mål är att studenten har tillägnat sig en ökad förståelse om den äldre människans och dennes närståendes interaktion i sin livsmiljö och med andra människor. Vidare skall studenten ha inhämtat kunskaper om olika organisationers betydelse för omvårdnad av den äldre människan. Målet är vidare att studenten har inhämtat kunskaper i observationsmetodik. INNEHÅLL INNEHÅLL Omvårdnadsrelationens förutsättningar och hinder. Familjen i omvårdnad. Organisation av omvårdnad samt ledarskap. Fysisk, psykisk, social och kulturell miljö. Interaktion mellan individ och miljö. Observationsmetodik.
Omvårdnadens förutsättningar och hinder är fokus i denna kurs. Relationen i omvårdnaden belyses med utgångspunkt i ett patientperspektiv. Vårdarens relation till patienten och dennes närstående tydliggörs utifrån både ordinära och problematiska situationer, t ex kommunikationssvårigheter, krisreaktioner. Hur omvårdnaden kan organiseras för att möta patientens behov och stödja vårdarens arbete behandlas dels i ett historiskt och ett framtidsperspektiv dels utifrån vårdfilosofin. Betydelsen av reflektion för att uppnå yrkesmässig växt tydliggörs i syfte att utveckla kvalitativ god omvårdnad. Olika typer av ledarskap berörs utifrån vårdens speciella förutsättningar. Miljö i omvårdnaden studeras med avseende på miljöns hindrande respektive stödjande roll i förhållande till patientens funktionsförmåga samt miljövårdande aspekter som bland annat belyser vikten av god hygien. I såväl omvårdnadsrelation, organisation som miljö anläggs ett jämställdhets- och genderperspektiv. Observationsmetodik övas i kursen. | |
LITTERATUR Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur Fridell, S. (1998). Rum för vårdens möten (avhandling för doktorsexamen) Institutionen för Arkitektur och stadsbyggnad, Kungl tekniska Högskolan, Stockholm. Kap. 7, 9. Karoliussen, M & Smebye, K. (1997). Eldre, aldring og sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget. Kihlgren, M. (1999). Tillit, autonomi och gemenskap .Stockholm: Vårdförbundet SHSTF. (SHSTF:s FoU-rapport nr.51) Nilsson, E. Norén-Winsell, E.& Djärv, S. (1999). Administration och arbetsledning i vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, b., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L. & Kihlgren, M. (1992). Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Polit, D.F. & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and Methods. Philadelphia: Lippincot. Kap. 15. Segesten, K. (1996). The dream team. Stockholm: Socialstyrelsen. (SoS-rapport 1997:1) Sundeen, S., Stuart, G., Rankin, E. &Cohen, S. (1998). Nurse-client interaction. Implementing the nursing process. St Louis, Missouri: C.V. Mosby Company.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |