Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSP002 Omv C 41-45 p, Kvantitativa metoder inom akut- distr- psyk 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK spec / Ha 00 T1

SPRÅK:

EXAMINATOR
Siv Söderberg Univ lektor

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-09-10

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad A, 1-20 poäng Godkänd
Omvårdnad B, 21-40 poäng Godkänd

MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvantitativa forskningstraditioner och metoder. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete.

INNEHÅLL
Vetenskapsteori
Forskningsprocessen
Kvantitativa forskningsteorier och metoder
Metoder för datainsamling och bearbetning


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, undervisning med hjälp av datorstöd, litteratursökning och seminarier.

EXAMINATION
Examinationen sker i form av hemtentamen i vetenskapsteori och seminarium om statistiska analysmetoder inkl. datainsamlingsmetoder och tillämpningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

LITTERATUR
Aronsson, Å. (1999). SPSS. En introduktion till basmodulen. Studentlitteratur, Lund.
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
Dahmström, K. (1996). Från datainsamling till rapport. Studentlitteratur, Lund.
Eilertsson, G. (1992). Grundläggande statistik- med tillämpning inom sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
Hansagi, H. & Allebeck, P. (1994). Enkät och intervju inom Hälso- och sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
Polit, D.F. & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and methods. J.B. Lippincott, Philadelfia.

Valfri litteratur i vetenskapsteori
Chalmers A. (1995). Vad är vetenskap egentligen? Nya Doxa, Stockholm.
Hartman, J. (1998). Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Studentlitteratur, Lund.
Mårtensson, B. & Nilstun, T. (1988). Praktisk vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad Liber utbildning, Stockholm.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.




ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomförd examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18