Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSP001 Beteendevetenskap inom psykiatrisk vård 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Övriga ämnen

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
specialist / ht 00 dist
specialist / vt 01 dist

SPRÅK:

EXAMINATOR
Gudrun Holmqvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-06-22

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier.
Svensk legitimation som sjuksköterska

MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupad kunskap och förståelse för individer, i olika åldrar, i ett utvecklingspsykologiskt, socialt och kulturellt perspektiv med hänvisning till de specifika kunskaper som krävs av sjuksköterskan inom psykiatrisk vård.

INNEHÅLL
Utvecklingspsykologi i ett psykodynamiskt och kognitivt perspektiv
Uppväxtvillkorens betydelse ur ett socialt och kulturellt perspektiv, t ex ungdomars syn på framtiden
Att leva med psykisk ohälsa i ett socialt och kulturellt perspektiv ur ett individ och närståendeperspektiv
Närsamhället, t ex bostadsmiljöer, skolor, arbetsplatser och fritidsaktiviteter
Fältstudier, t ex inom offentlig verksamhet, frivillig/ideella organisationer och klientrörelser

Utvecklingspsykologin bearbetas utifrån ett psykodynamiskt och kognitivt perspektiv där modern spädbarnsforskning ingår. Vid studier av ungdomars uppväxtvillkor bearbetas litteratur om ungdomars kulturmönster och livschanser, där skola, fritid och framtidsplaner intar en framträdande roll. Vid bearbetningen av psykisk ohälsa i ett socialt och kulturellt perspektiv studeras patients och närståendes situation. Som en träning och ett led i att betrakta människans totala situation skall studenternas närsamhälle beskrivas. Fältstudierna skall bredda studenternas kunskap om närsamhället och offentlig verksamhet, frivilliga/ideella organisationer och klientrörelser. Planeringen av fältstudieområde skall ske i nära samarbete med övriga kursdeltagare. Studenten skall under kursen tränas i att aktivt söka kunskap, samarbeta, diskutera, reflektera och att lösa olika former av givna frågeställningar, enskilt och i nära samarbete med andra.


UNDERVISNING
Kursen är organiserad som distansutbildning med regelbundna kursträffar i Boden samt arbete i studiegrupper på hemorten. Undervisningen medelas i form av föreläsningar, enskilda studier, studier i grupp, seminarier och fältstudier. Närvaro är obligatorisk vid introduktion, seminarier, redovisningar och examinationstillfälle.

EXAMINATION
Kursen examineras i fyra delar, två studieuppgifter, en individuell hemtentamen och en fältstudierapport. Studenten blir godkänd på kursen när studieuppgifter, tentamen och fältstudierapporten är godkända. 1) Den individuella hemtentamen är inom området utvecklingspsykologi. 2) Studieuppgift ett; betydelsen av ungdomars uppväxtvillkor. Uppgiften är en individuell skriftlig bearbetning av kurslitteratur med egna reflektioner. Det skriftliga materialet inlämnas, uppföljning och diskussion sker vid ett seminarium där deltagarna möts i grupper. Under seminariet skrivs ett diskussionsprotokoll som inlämnas.
3) Studieuppgift två; att leva med psykisk ohälsa i ett socialt och kulturellt perspektiv ur ett individ och familjeperspektiv, även denna uppgift innebär en individuell skriftlig bearbetning av kurslitteratur med egna reflektioner som inlämnas, uppföljande diskussion sker vid ett seminarium där deltagarna möts i grupper. Under seminariet skrivs ett diskussionsprotokoll som inlämnas. 4) Fältstudierapporten genomförs i grupp och innehåller två delar, del ett; en beskrivning av närsamhället och del två: en rapport från genomförda fältstudier. Uppgiften redovisas muntligt och lämnas in skriftligt i direkt anslutning till redovisningen.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Studieuppgift, hemtentamen, fältstudierapport 5.0poäng

LITTERATUR
Bowlby, J. (1994). En trygg bas. Stockholm: Natur och kultur.
Carlberg, G. (1995). Dynamisk utvecklingspsykologi, (3:e upplagan.). Stockholm : Natur och kultur.
Havnesköld, L. (1992). Daniel Sterns teorier om självutveckling. Stockholm : Liber.
Hydén, L-C. (1995). Psykiatri Samhälle Patient. Stockholm: Natur och kultur.
Jönsson, I., Trondman, M., Arnman, G., Palme, M. (1993). Skola-Fritid-Framtid. Lund : Studentlitteratur

Artiklar tillkommer


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18