|
|
|
|
HSP001 Beteendevetenskap inom psykiatrisk vård 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD specialist / ht 00 dist specialist / vt 01 dist SPRÅK: EXAMINATOR Gudrun Holmqvist Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-06-22 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier. Svensk legitimation som sjuksköterska MÅL Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupad kunskap och förståelse för individer, i olika åldrar, i ett utvecklingspsykologiskt, socialt och kulturellt perspektiv med hänvisning till de specifika kunskaper som krävs av sjuksköterskan inom psykiatrisk vård. INNEHÅLL Utvecklingspsykologi i ett psykodynamiskt och kognitivt perspektiv Uppväxtvillkorens betydelse ur ett socialt och kulturellt perspektiv, t ex ungdomars syn på framtiden Att leva med psykisk ohälsa i ett socialt och kulturellt perspektiv ur ett individ och närståendeperspektiv Närsamhället, t ex bostadsmiljöer, skolor, arbetsplatser och fritidsaktiviteter Fältstudier, t ex inom offentlig verksamhet, frivillig/ideella organisationer och klientrörelser
Utvecklingspsykologin bearbetas utifrån ett psykodynamiskt och kognitivt perspektiv där modern spädbarnsforskning ingår. Vid studier av ungdomars uppväxtvillkor bearbetas litteratur om ungdomars kulturmönster och livschanser, där skola, fritid och framtidsplaner intar en framträdande roll. Vid bearbetningen av psykisk ohälsa i ett socialt och kulturellt perspektiv studeras patients och närståendes situation. Som en träning och ett led i att betrakta människans totala situation skall studenternas närsamhälle beskrivas. Fältstudierna skall bredda studenternas kunskap om närsamhället och offentlig verksamhet, frivilliga/ideella organisationer och klientrörelser. Planeringen av fältstudieområde skall ske i nära samarbete med övriga kursdeltagare. Studenten skall under kursen tränas i att aktivt söka kunskap, samarbeta, diskutera, reflektera och att lösa olika former av givna frågeställningar, enskilt och i nära samarbete med andra. | |
Studieuppgift, hemtentamen, fältstudierapport | 5.0poäng |
LITTERATUR Bowlby, J. (1994). En trygg bas. Stockholm: Natur och kultur. Carlberg, G. (1995). Dynamisk utvecklingspsykologi, (3:e upplagan.). Stockholm : Natur och kultur. Havnesköld, L. (1992). Daniel Sterns teorier om självutveckling. Stockholm : Liber. Hydén, L-C. (1995). Psykiatri Samhälle Patient. Stockholm: Natur och kultur. Jönsson, I., Trondman, M., Arnman, G., Palme, M. (1993). Skola-Fritid-Framtid. Lund : Studentlitteratur
Artiklar tillkommer
|
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |