|
|
|
|
HSG043 Sjukgymnastik B:3, 5 poäng 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Sjukgymnastik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SGY va 99 / T4 SGY ha 99 / T4 SPRÅK: EXAMINATOR Annika Näslund Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15 FÖRKUNSKAPSKRAV Sjukgymnastik A, Sjukgymnastik B:1, Anatomi A:1, Fysiologi A:1, Anatomi/Fysiologi A:2, Psykologi, Sociologi, Pedagogik, Medicinsk vetenskap MÅL Målet med kursen är att studenten ska á utveckla förståelse och kunskaper om de behov och förutsättningar som barn, ungdom, förståndshandikappade och den åldrande människan har och som är av betydelse i habilitering och rehabilitering. Häri ingår också den betydelse som kön, etnicitet och kultur har. á förvärva grundläggande kunskaper om etiska normer och principer samt etisk analys för att kunna tillämpa ett etiskt resonemang och förhållningssätt i sin yrkesutövning. á vidareutveckla sin vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska kunskapsgrund för forskning i sjukgymnastik. á ska erhålla kunskaper i grundläggande statistik INNEHÅLL Förhållningssätt, behandlingsstrategier och mätmetoder för funktionsförmåga hos barn, ungdom, begåvningshandikappade och den åldrande människan, 2 poäng Kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder med betoning på bearbetning och analys, forskningsetik, 2 poäng Deskriptiv statistik, 1 poäng UNDERVISNING Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningsuppgifter och granskning av vetenskapliga artiklar och forskningsrapporter. Undervisningen genomförs på ett sådant sätt att de studerande får möjlighet att träna sig i ett kritiskt tänkande. EXAMINATION Skriftliga och muntliga redovisningar Litteraturseminarier KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Vetenskaplig teori och metod | 2.0poäng |
Etiska problem inom sjukgymnastik | 1.0poäng |
Den åldrande människan | 1.0poäng |
Barn, ungdom och förståndshandikappade | 1.0poäng |
LITTERATUR Bakk A & Grunewald K. (1998). Omsorgsboken. (3 uppl) Stockholm: Liber AB. Kvale S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Lagerkvist B (Red). (1995). Pediatrik för arbetsterapeuter och sjukgymnaster. Lund: Studentlitteratur. Patel R. (1994). Forskningsmetodikens grunder. (2:a uppl).Lund: Studentlitteratur. Rudberg B.(1993) Statistik. Lund: Studentlitteratur. Shumway-Cook, A & Woollacott, M.(1995). Motor control: theory and practical applications. Baltimore, Md: Williams & Wilkins. Artiklar och annat kopierat material tillkommer.
|
ÖVRIGT Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |