Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HSG043 Sjukgymnastik B:3, 5 poäng 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Sjukgymnastik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SGY va 99 / T4
SGY ha 99 / T4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Annika Näslund Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15

FÖRKUNSKAPSKRAV
Sjukgymnastik A, Sjukgymnastik B:1, Anatomi A:1, Fysiologi A:1, Anatomi/Fysiologi A:2,
Psykologi, Sociologi, Pedagogik, Medicinsk vetenskap


MÅL
Målet med kursen är att studenten ska
á utveckla förståelse och kunskaper om de behov och förutsättningar som barn, ungdom, förståndshandikappade och den åldrande människan har och som är av betydelse i habilitering och rehabilitering. Häri ingår också den betydelse som kön, etnicitet och kultur har.
á förvärva grundläggande kunskaper om etiska normer och principer samt etisk analys för att kunna tillämpa ett etiskt resonemang och förhållningssätt i sin yrkesutövning.
á vidareutveckla sin vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska kunskapsgrund för forskning i sjukgymnastik.
á ska erhålla kunskaper i grundläggande statistik


INNEHÅLL
Förhållningssätt, behandlingsstrategier och mätmetoder för funktionsförmåga hos barn, ungdom, begåvningshandikappade och den åldrande människan, 2 poäng
Kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder med betoning på bearbetning och analys, forskningsetik, 2 poäng
Deskriptiv statistik, 1 poäng


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningsuppgifter och granskning av vetenskapliga artiklar och forskningsrapporter. Undervisningen genomförs på ett sådant sätt att de studerande får möjlighet att träna sig i ett kritiskt tänkande.

EXAMINATION
Skriftliga och muntliga redovisningar
Litteraturseminarier

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Vetenskaplig teori och metod 2.0poäng
Etiska problem inom sjukgymnastik 1.0poäng
Den åldrande människan 1.0poäng
Barn, ungdom och förståndshandikappade 1.0poäng

LITTERATUR
Bakk A & Grunewald K. (1998). Omsorgsboken. (3 uppl) Stockholm: Liber AB.
Kvale S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Lagerkvist B (Red). (1995). Pediatrik för arbetsterapeuter och sjukgymnaster. Lund: Studentlitteratur.
Patel R. (1994). Forskningsmetodikens grunder. (2:a uppl).Lund: Studentlitteratur.
Rudberg B.(1993) Statistik. Lund: Studentlitteratur.
Shumway-Cook, A & Woollacott, M.(1995). Motor control: theory and practical applications. Baltimore, Md: Williams & Wilkins.
Artiklar och annat kopierat material tillkommer.


ÖVRIGT



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18