Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HOM065 Soc oms b teorier-metoder-förhållningssätt 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Social omsorg

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
OMS Ha 99 / T4 distans

SPRÅK:

EXAMINATOR
Lena Widerlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-11-01

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet för sociala omsorgsprogrammet.
HOM046, HOM067, HOM068 Social omsorg A, godkänd kurs.

MÅL
Efter avslutad kurs skall studenten ha fördjupade kunskaper om; fysiska, psykiska och sociala livsvillkor för äldre människor och människor med funktionshinder samt om teorier, förhållningssätt och arbetsmetoder inom social omsorgsverksamhet. Vidare skall studenten ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt byggd på etisk medvetenhet, i syfte att utveckla social omsorg ur ett brukarperspektiv, samt färdigheter att samverka utifrån sin kommande yrkesprofession.

INNEHÅLL
Teorier, forskningsmetodik och uppsatsarbete
Fysiska, psykiska och social funktionshinder
Fysiskt, psykiskt och socialt åldrande
Metoder och etik i socialt omsorgsarbete


UNDERVISNING
Distans- och närundervisning i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar.

EXAMINATION
Kursen examineras via individuell skriftlig tentamen, litteraturseminarier, redovisningar individuellt och i grupp samt ett uppsatsarbete som redovisas vid ett seminarium med opponentskap.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Metoder och etik inom social omsorg 5.0poäng
Fysiskt, psykiskt och socialt åldrande 5.0poäng
Fysiska, psykiska och sociala funktionshinder 5.0poäng
Teorier, forskningsmetodik och uppsatsarbete 5.0poäng

LITTERATUR
Andersen, I. (1998). Den uppenbara verkligheten. Lund: Studentlitteratur
Aronsson, Å. (1999). SPSS. Lund: Studentlitteratur
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Berg. S. (1996). Åldrandet; Individ, familj, samhälle. Stockholm: Hagman.
Duvner, T. (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP; autistiska störningar, dyslexi. Stockholm: Liber Utbildning/A & W Medicin.
Eliasson, R. (1996). Omsorgens skiftningar. Lund: Studentlitteratur.
Grunewald, K. (1997). Psykiska handikapp. Stockholm: Liber
Heap, K. (1995). Samtal med äldre. Stockholm: Liber Utbildning.
Helander, J. (1999). Att leva medan tiden går. (3 rev. uppl) Stockholm: NoK.
Holm, P. (red.) (1997). Liv och kvalitet i omsorg och pedagogik. Lund: Studentlitteratur
Kylén, G. (1983). Helhetssyn på människan. Stockholm: Ala.
Möller, A. (red.) (1998). Omsorgsvetenskaper. Perspektiv, forskning, praktik. Lund: Studentlitteratur.
Sandvin J, Söder M, Lichtwarck W & Magnussen T. (1998). Normaliseringsarbeid og ambivalens. Bofelleskap som omsorgsarena. Oslo: Universitetsförlaget.
Silverberg, G. (1996). Att vara god eller att göra rätt. Falun: Bokförlaget Nya Doxa.
Sjöberg, U. (1999). Handläggning av LSS-frågor (2. uppl.). Stockholm: Norstedts juridik.
SOU 1999:21. Slutbetänkande från Utredningen om bemötande av personer med funktionshinder. Stockholm: Socialdepartementet.
Tideman, M. (1999). Handikapp: synsätt, principer, perspektiv. Stockholm: Johansson & Skyttmo.
Tornstam, L. (1998). Åldrandets socialpsykologi (6 rev uppl) Stockholm: Raben Prisma.
Westlund, R. (1996). Biståndsboken. Falköping: Liber.
Tillkommer nationella och internationella artiklar.


ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18