|
|
|
|
HOM065 Soc oms b teorier-metoder-förhållningssätt 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Social omsorg NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD OMS Ha 99 / T4 distans SPRÅK: EXAMINATOR Lena Widerlund Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-11-01 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet för sociala omsorgsprogrammet. HOM046, HOM067, HOM068 Social omsorg A, godkänd kurs. MÅL Efter avslutad kurs skall studenten ha fördjupade kunskaper om; fysiska, psykiska och sociala livsvillkor för äldre människor och människor med funktionshinder samt om teorier, förhållningssätt och arbetsmetoder inom social omsorgsverksamhet. Vidare skall studenten ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt byggd på etisk medvetenhet, i syfte att utveckla social omsorg ur ett brukarperspektiv, samt färdigheter att samverka utifrån sin kommande yrkesprofession. INNEHÅLL Teorier, forskningsmetodik och uppsatsarbete Fysiska, psykiska och social funktionshinder Fysiskt, psykiskt och socialt åldrande Metoder och etik i socialt omsorgsarbete UNDERVISNING Distans- och närundervisning i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar. EXAMINATION Kursen examineras via individuell skriftlig tentamen, litteraturseminarier, redovisningar individuellt och i grupp samt ett uppsatsarbete som redovisas vid ett seminarium med opponentskap. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Metoder och etik inom social omsorg | 5.0poäng |
Fysiskt, psykiskt och socialt åldrande | 5.0poäng |
Fysiska, psykiska och sociala funktionshinder | 5.0poäng |
Teorier, forskningsmetodik och uppsatsarbete | 5.0poäng |
LITTERATUR Andersen, I. (1998). Den uppenbara verkligheten. Lund: Studentlitteratur Aronsson, Å. (1999). SPSS. Lund: Studentlitteratur Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Berg. S. (1996). Åldrandet; Individ, familj, samhälle. Stockholm: Hagman. Duvner, T. (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP; autistiska störningar, dyslexi. Stockholm: Liber Utbildning/A & W Medicin. Eliasson, R. (1996). Omsorgens skiftningar. Lund: Studentlitteratur. Grunewald, K. (1997). Psykiska handikapp. Stockholm: Liber Heap, K. (1995). Samtal med äldre. Stockholm: Liber Utbildning. Helander, J. (1999). Att leva medan tiden går. (3 rev. uppl) Stockholm: NoK. Holm, P. (red.) (1997). Liv och kvalitet i omsorg och pedagogik. Lund: Studentlitteratur Kylén, G. (1983). Helhetssyn på människan. Stockholm: Ala. Möller, A. (red.) (1998). Omsorgsvetenskaper. Perspektiv, forskning, praktik. Lund: Studentlitteratur. Sandvin J, Söder M, Lichtwarck W & Magnussen T. (1998). Normaliseringsarbeid og ambivalens. Bofelleskap som omsorgsarena. Oslo: Universitetsförlaget. Silverberg, G. (1996). Att vara god eller att göra rätt. Falun: Bokförlaget Nya Doxa. Sjöberg, U. (1999). Handläggning av LSS-frågor (2. uppl.). Stockholm: Norstedts juridik. SOU 1999:21. Slutbetänkande från Utredningen om bemötande av personer med funktionshinder. Stockholm: Socialdepartementet. Tideman, M. (1999). Handikapp: synsätt, principer, perspektiv. Stockholm: Johansson & Skyttmo. Tornstam, L. (1998). Åldrandets socialpsykologi (6 rev uppl) Stockholm: Raben Prisma. Westlund, R. (1996). Biståndsboken. Falköping: Liber. Tillkommer nationella och internationella artiklar.
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |