|
|
|
|
HOM062 Pedagogik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD OMS ha 99 / T3 distans SPRÅK: EXAMINATOR Sonja Thorneus Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 10 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet för respektive utbildningsprogram. MÅL Efter avslutad kurs skall studenten ha grundläggande kunskaper om: pedagogiska inriktningar inlärning och undervisningsprinciper kunskap och förståelse för tillämpning av pedagogik i sin yrkesutövning handledningens och interaktionens betydelse för arbetet inom vård, rehabilitering och omsorg. INNEHÅLL Kunskap, tänkande och inlärning Pedagogiska teorier och metoder Pedagogiskt förhållningssätt Handledning UNDERVISNING Distans- och närundervisning i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningen organiseras som samläsning. EXAMINATION Skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter, individuellt och i grupp. Seminarier. Obligatorisk närvaro vid introduktion, gruppövningar och seminarier.
| |
Ped förhållningssätt, handledningsprocessen | 2.0poäng |
Kunskap, tänkande, Ped teorier och metoder | 3.0poäng |
LITTERATUR Björklind, P. & Fischbein, S. (1996). Det pedagogiska samspelet. Lund: Studentlitteratur. Lauvås, P. (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund: Studentlitteratur. Maltén, A. (1997). Pedagogiska frågeställningar. Lund: Studentlitteratur Svedberg, L. (1998). Boken om pedagogerna (4:e uppl). Stockholm: Liber Utbildning.
Tillkommer att läsa valfri litteratur och artiklar, 200 sidor som behandlar undervisningsmodeller i samband med ett självständigt arbete som berör pedagogiska inriktningar.
|
ÖVRIGT samläsning Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |