|
|
|
|
HOM061 Psykologi 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Social omsorg NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD OMS ha 00 / T2 distans SPRÅK: EXAMINATOR Sonja Thorneus Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-10-31 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier samt MaA och ShA MÅL Målet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om psykologiska teorier och en helhetsbild av människans utveckling genom hela livscykeln. Vidare skall kursen ge förståelse för utvecklingsmässiga och traumatiska kriser, som människan möter under sitt liv samt grundläggande kunskaper om kommunikationens betydelse för socialt omsorgsarbete. INNEHÅLL Psykologiska teorier Utvecklings- och krispsykologi Kommunikation UNDERVISNING Distans- och närundervisning i form av föreläsningar och seminarier. EXAMINATION Kursen examineras via individuell skriftlig tentamen samt seminarier. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Neuropsykologi | 1.0poäng |
Kommunikation | 1.0poäng |
Psykologiska teorier | 1.0poäng |
Utvecklings- och krispsykologi | 2.0poäng |
LITTERATUR Andersson, Höglund, I. & Hedman Ahlström, B. (1996). Samtal i vård och omsorg. Stockholm: Bonniers Utbildning Angelöw, B. & Jonsson, T. (1999). Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur. Evenshaug, O. (1992). Barn och ungdomspsykologi. Lund: Studentlitteratur Rydén, O. Stenström, V. (2000). Hälsopsykologi: psykologiska aspekter på hälsa och sjukdom. Stockholm: Bonnier Utbildning Tamm, M. (1996). Psykologiska teorier i vården. Göteborg: Akademiförlaget
|
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |