Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HOM046 Social omsorg grundkurs 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Social omsorg

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
OMS ha 00 / T1

SPRÅK:

EXAMINATOR
Bruno Magnusson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 09

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet för Sociala omsorgsprogrammet.

MÅL
Kursen skall ge studenten en introduktion i och grundläggande kunskaper om ämnet social omsorg samt vetenskaplig teori och metod. Kursen skall även ge kunskaper om och perspektiv för en medveten och kritisk reflektion över högskolans, utbildningens och studentens roll i ett föränderligt samhälle. Vidare skall kursen också ge grundläggande kunskap och förståelse för andra professioners kompetens- och ansvarsområden inom vård, omsorg och rehabilitering.



INNEHÅLL
á Historik och utveckling av social omsorgsverksamhet (inklusive fältstudie) 3 poäng
á Filosofi, etik och grundläggande samhälls- och beteendevetenskapliga teorier
inom social omsorg 6 poäng
á Statistik 1 poäng


UNDERVISNING
Distans- och närundervisning i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

EXAMINATION
Skriftliga och muntliga redovisningar av examinationsuppgifter, individuellt och i grupp. Obligatorisk närvaro vid redovisningar och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Statistik 1.0poäng
Vetenskapliga teorier och metoder 2.0poäng
Filosofi och etik m inr soc oms 2.0poäng

LITTERATUR
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Blomdahl Frej, G., & Eriksson, B. (Red.). (1998). Social omsorg och socialpedagogik. Filosofi - teori - praktik. Lund: Studentlitteratur.
Byström, J. (1998) Grundkurs i statistik. Stockholm: Natur och Kultur.
Byström, J. (1998) Grundkurs i statistik - Lösningar. Stockholm: Natur och Kultur
Carlson, D. (1996). Social omsorg. Teoretisk grund för praktiskt arbete. Stockholm. Natur och Kultur.
Eliasson, R. (1996). (red.) Omsorgens skiftningar. Begreppet, vardagen, politiken, forskningen. Lund: Studentlitteratur.
Gustafsson, C., Hallerfors, H., & Mollberg, T. (1995). Att vara arbetsledare i gruppbostad för personer med utvecklingsstörning - en fråga om att låta sig styras. Stockholm: Conator Förlag.
Jarrick, A., & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur.
Payne, M. (1991). Modern Social Work Theory. A critical introduction. Basingstoke: Macmillan.
Thorsén, H. (1997). Omvårdnadsmodeller, människosyn, etik. 2 uppl. Stockholm: Liber. Valda delar.
Thurén, T.(1991). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Runa.
Dessutom tillkommer internationella och nationella artiklar och rapporter.


ÖVRIGT



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18