|
|
|
|
HFO605 Omvårdnad B, 21-40 poäng 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK frist distans halvtid / ht00-vt01 SPRÅK: EXAMINATOR Maj-Lis Wikström Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-12-07 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier Sjuksköterskeutbildning eller likvärdig utbildning motsvarande Omvårdnad A 20 poäng MÅL Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskap om olika filosofiska synsätt på människa, hälsa och etiska frågeställningar i patient- och närståenderelationer. Kunskaper om vårdmil-jöns och omvårdnadsorganisationens betydelse för människans hälsa. Vidare ska studenten ha utvecklat förmågan att syntetisera och värdera sin kunskap om teoretiska perspektiv som utgångspunkt för olika sätt att planera omvårdnadsarbetet och den konkreta omvårdnads-handlingen. Inhämtat kunskaper i observations- och intervjumetodik. Kritiskt granska och värdera eget och andras skriftliga arbeten. INNEHÅLL Delkurs B:1 Filosofi etik och hälsa 5 poäng Grundläggande vetenskapsteori Bibliotekskunskap Introduktion i filosofiska inriktningar; människosyn, hälsa, etik Etik i omvårdnad Vårdfilosofi
Delkurs B:2 Omvårdnadsrelation, organisation av omvårdnad och vårdmiljö 5 poäng
Delkurs B:3 Omvårdnadsteorier och omvårdnadshandlingar 5 poäng
| |
Omvårdnadsteori och omvårdnadshandlingar | 5.0poäng |
Omvårdnadsrel - organisation av omv arb o miljö | 5.0poäng |
Filosofi och hälsa | 5.0poäng |
Omvårdnadsrelation | 5.0poäng |
LITTERATUR Delkurs B:1 Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Bråkenhielm, C-R., Grenholm, C-H., Koskinen, L., & Thorsén, H. (Red.). (1988). Aktuella livsåskådningar. Del 1: Existentialism, marxism. Lund: Doxa. Bråkenhielm, C-R., Grenholm, C-H., Koskinen, L., & Thorsén, H. (Red.). (1991). Aktuella livsåskådningar. Del 2: Feminism, ekosofi, humanism, livsåskådningsperspektiv i psykologin och naturvetenskapen. Lund: Doxa. Mouwitz, L. (1997). Filosofi. Malmö: Gleerups utbildningscentrum AB. Henriksen, J-O., & Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur. Alternativt: Kalkas, H., & Sarvimäki, A. (1996). Omvårdnadsetikens grunder. Stockholm: Liber Utbildning. Hanssen, I. (1998). Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur. Klockars, K., & Österman, B. (1995). Begrepp om hälsa. Stockholm: Liber Utbildning. Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren, M. (1992). Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad. Stockholm: Liber Utbildning. Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
Delkurs B:2
Delkurs B:3
Delkurs B:4
|
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |