Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HFA610 Informationshantering i vården 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdn

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK Fristående /

SPRÅK:

EXAMINATOR
Åsa Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-09-14

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt sjuksköterskeexamen, sjukgymnastexamen, arbetsterapeutexamen, social omsorgsexamen eller examen från annan medellång vårdutbildning där ämnesområdet vårdvetenskap har ingått eller annat ämnesområde som kan bedömas likvärdigt.

MÅL
Kursen mål är att studenten skall skaffa sig kunskap om hur informationskommunikationsteknologi påverkar hälso- och sjukvården. Vidare är målet att skaffa sig kunskap om och förståelse för elektronisk informationshantering dess användningsområden och möjligheter inom hälso - och sjukvård. Detta för att få förståelse för hur elektronisk informationshantering skapar förutsättningar för säker och därmed god vård, omsorg och rehabilitering.

INNEHÅLL
á InterNetbaserade tjänster
á Hälso- och sjukvård i förändring
á Informationssystem inom hälso- och sjukvård
á Elektroniska patientjournalen samt termer och begrepp
á Datasäkerhet, sekretess, etik och lagar
á Beslutsstöd och kvalitetsutveckling
á Vårdtagarens och närståendes perspektiv och medverkan i vården



UNDERVISNING
Egna studier under handledning individuellt och i grupp. Kommunikation med handledare sker via Internet och datakonferanssystem. Kursen kräver tillgång till Internetansluten persondator med webbläsare.

EXAMINATION
Genomförda uppgifter enligt studiehandledning.
Som betyg används uttrycken Godkänd eller Underkänd.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Collste, G. (1993). Etik i datasamhället. Carlssons: Linköping.(190s)
*Ehnfors, M. Ehrenberg, A. Thorell-Ekstrand, I. Informationshantering inom hälso - och sjukvård. Kap 14. I VIPS- boken. Om forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen., sid 317-351. Vårdförbundet, Stockholm. 2000.
Fundin, M. (red). (2000). Vad betyder Betyder? Ett utbildningsmaterial om terminologiskt arbete. Spriterm rapport nr 002. Stockholm. (64s.)
Häger, B. Strömblad, A.(1998) Internet, en handbok för faktasökare. Sveriges Radios förlag.(238 s.)
*Granberg, A.(1994) Uttryck som används i journaler för att beskriva akuta förvirringstillstånd hos intensivvårdspatientar. Vård i Norden (14):4-10.
Ruland, C. (2000). Helse- og sykepleieinformatikk. Gyldendal Akademisk. Oslo.(250s.)
Sundström, M.(red.) (1997). IT-samverkan för bättre sjukvård. Vägar till ökad användning och nytta av IT i hälso- och sjukvård. Stockholm;Landstingsförbundet.ISBN 91-7188-398-3. (51s.)
*Tallberg, M.(1998). Framtidens omvårdnad - redskap och beredskap. Vård i fokus.15(1):23-31.

Därutöver tillkommer artiklar och länkar med anknytning till kursens olika avsnitt. radio- och TV- program med anknytning till kursinnehållets olika avsnitt omfattande c:a 200 sidor. En serie radio- och TV- program ingår, särskilt producerade av Utbildningsradion för denna kurs.

* Artiklar som erhålls vid kursstart.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18