Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HFA600 Handledarutbildning inom vård, rehabilitering och omsorg 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Övriga ämnen

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / ht 00
Fristående / vt 01

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ingegerd Nilsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-06-13
Senast reviderad 2000-10-12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Sociala omsorgs-, sjukgymnast-, arbetsterapeut-, sjukskötserskeexamen. Generell dispens ges för krav på grundläggande behörighet för högskolestudier.

MÅL
Målsättningen är att deltagarna skall förvärva förståelse för och insikt om handledningens betydelse för lärande av yrkeskunskap


INNEHÅLL
Ramar för yrkesprofessionen/handledaren
Pedagogik
-kunskap, lärande och reflektion
-kommunikation i mänskliga möten
Etik i arbete med människor
Handledning
-handledningsprocessen

Kursen inleds med att belysa hur organisationen med dess lagar, författningar, ekonomi och personalresurser påverkar yrkesfunktionen och därmed handledningen av studenten. Mål, innehåll och uppläggning av utbildningarna inom de olika programmen presenteras. Betydelsen av handledarens syn på kunskap och lärande tydliggörs. Reflektionen som grund för all inlärning betonas. Fokus läggs på den praktiska kunskapen som förvärvas genom erfarenhet och upplevelser i olika situationer när man får möjlighet att reflektera över dem. Kommunikationens och etikens betydelse i handledningen och särskilt i det reflekterande samtalet betonas. Handledningsprocessen tydliggör vikten av planering av och struktur på handledningen där handledarens huvudsakliga uppgift är att hjälpa den enskilde att koppla ihop värderingar, teoretisk kunskap och egna erfarenheter med den praktiska vardagen i konkreta situationer.



UNDERVISNING
Kursen är utformad som modifierad distansutbildning med regelbundna kursträffar i Boden samt arbete i studiegrupper på hemorten. Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilda studier, studier i grupp och seminarier

EXAMINATION
Kursen examineras i form av studieuppgifter som utförs i grupp i ämnen kommunikation och handledning och tenteras i form litteraturseminarium, ett praktisk genomförande av en handledningssituation redovisas med ett videodokument och diskuteras i seminarieform samt
en skriftlig individuell tentamen i form av ett handledningsdokument där samtlig obligatorisk kurslitteratur ingår. För godkänd kurs krävs att studieuppgifter och examinationer är godkända



KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Handledningsdokument 5.0poäng

LITTERATUR
Crafoord, C. (1996). Människan är en berättelse. Köping: Natur och Kultur, Köping
Hård, H af Segerstad., Klasson, A., Tibelius,U. (1996). Vuxenpedagogik - att iscensätta vuxnas lärande. Lund: Studentlitteratur
Lauvås, P., Handal, G. (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund: Studentlitteratur
Nilsson, B. (1994). Kommunikation. Lund: Studentlitteratur
Henriksen, J-O., Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur

Artiklar tillkommer
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.


Senast reviderad litteratur: 2000-09-28

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18