Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR062 B:7 Verksamhetsförlagd utbildning 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB Ha 98 / T6 valbar

SPRÅK:

EXAMINATOR
Agneta Öhrvall Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-10-20

FÖRKUNSKAPSKRAV
Arbetsterapikurser på B-nivå, 21-40 poäng, godkända betyg
HAR041 B:5 Verksamhetsförlagd utbildning 10 poäng, godkända betyg
HAR059 B:6 Verksamhetsförlagd utbildning 5 poäng, godkända betyg
HAR030 Psykologi 5 poäng, godkänt betyg
HAR031 Sociologi 5 poäng, godkänt betyg
HAR056 Anatomi 5 poäng, godkänt betyg
HAR053 Fysiologi 5 poäng, godkänt betyg
HAR025 Pedagogik 5 poäng, godkänt betyg
HAR051 A:1 Medicinsk vetenskap 5 poäng, godkänt betyg
HAR057 Organisation och ledarskap 5 poäng, genomförd kurs
HAR007 Arbetsvetenskap 5 poäng, genomförd kurs


MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat yrkeskompetens genom att integrera teoretiska och praktiska kunskaper i arbetsterapeutiska åtgärder vid behandling, konsultation och handledning inom förebyggande och habiliterande/rehabiliterande verksamheter.

Efter genomgången kurs skall studenten:
visa färdighet i att integrera vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet i arbetsterapeutisk verksamhet
visa färdighet i att identifiera arbetsterapeutisk problematik inom ansvarsområdet
visa färdighet i att tillämpa arbetsterapiprocessen och förklara kliniska resonemang
visa förmåga till inlevelse i andras livssituationer och förmåga till etiska ställningstaganden
visa färdighet i att delta i gruppdynamiska processer med klienter, anhöriga och personal
visa färdighet i muntlig rapportering och dokumentation
ha förståelse för arbetsterapeutiska åtgärder på olika nivåer i vårdkedjan
visa förmåga att förstå andra professioners ansvarsområde och samarbeta med dessa
visa färdighet i att ta ansvar för sin arbetsplanering och inlärning
visa förmåga till självbedömning
visa färdighet i att genomföra arbetsterapeutiska åtgärder i enlighet med yrkets etiska kod och gällande lagstiftning


INNEHÅLL
De studerande skall planera och genomföra arbetsterapeutiska åtgärder för klientgrupp eller verksamhetsområde. Studenten skall även vidareutveckla sin yrkeskompetens i att bedöma, åtgärda och utvärdera individers aktivitetsförmåga i enlighet med yrkets etiska kod skall yrkeskompetens och professionellt förhållningssätt vidareutvecklas

UNDERVISNING
Studenten ska under handledning, litteraturstudier och fältstudier fördjupa sina kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutisk yrkesutövning

EXAMINATION
Examinationen sker i form av fallstudie som presenteras som vetenskaplig rapport samt bedömning av yrkeskompetens.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
*Studenten ska ytterligare fördjupa sig i tidigare kurslitteratur inom ämnet arbetsterapi:
Kiehlhofner, G. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy. Philadelphia: f. A. Davis Company.
*Mosey, A. C. (1986). Psychosocial Components of Occupational Therapy. New York: Raven Press.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. (1998). Willard & Spackmans Occupational Therapy.(9ed). Philadelphia: Lippincott.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, an Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario: CAOT Publications ACE.
Dessutom ska studenten söka ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar inom arbetsterapi och andra ämnesområden som är relevanta för det område där studenten har sin verksamhetsförlagda utbildning och som utvecklar studentens kunskaper i de uppgifter som hon/han ställs inför. Studenten förväntas upprätta en litteraturlista på den litteratur och de artiklar som används under kursen.
*Litteratur från tidigare kurs.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18