|
|
|
|
HAR055 C:2 Arbetsterapi: Syntes av begrepp,teorier och modeller 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD ARB ha 98 / T5 SPRÅK: EXAMINATOR Maria Larsson Lund Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet. Arbetsterapikurser på A-nivå 1-20 poäng, godkända betyg. Arbetsterapikurser på B-nivå 20-40 poäng, godkända betyg. Arbetsterapikurs C1, genomförd. MÅL De studerande skall efter genomgången kurs ha fördjupade kunskaper om och färdigheter i att värdera arbetsterapeutiska teorier och modeller för att kunna på ett kvalitativt sätt arbeta med klienter och utveckla proffessionen. INNEHÅLL Teorier och modeller i arbetsterapi Teorier och modeller för hälsa och sjukdom Folkhälsa: promotion och prevention Arbetsterapeutens yrkesansvar
Kursen innehåller fördjupade kunskaper om och ger färdigheter i att föra kliniska resonemang genom att värdera teorier och modeller i förhållande till beprövad erfarenhet. Kunskapen skall fördjupa färdigheter i att säkra kvalitén i arbetsterapeutiska åtgärder ur individ och samhällsperspektiv. Under kursen skall studenten även fördjupa sina kunskaper om forskning i arbetsterapiämnet. | |
LITTERATUR *Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser: Uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Barnes, C., Mercer, G., & Shakespeare, T. (1999). Exploring disability. Cambridge: Polity Press, kap. 1-3. *Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer. Förbundet Sveriges Arbetsteraputer. (1998). Arbetsterapeuten som legitimerad yrkesutövare. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsteraputers publikationer. Författningshandboken 2000. För personal inom hälso- och sjukvården. 1998:531 Lag om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område (LOYHSO). Stockholm: Liber. Hagerdon, R. 1995. Occupational therapy. Perspectives and processes. Edinburgh : Churchill Livingstone, kap. 3 Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur. *Kielhofner, G. (1997). Conceptual foundations for occupational therapy. (2 ed) Philadelphia: F. A: Davis. Mattingly, C., & Fleming, M. (1994). Clinical reasoning in a therapeutic practice. Philadelphia: F. A.: Davis. *Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy. New York: Raven *Neistadt, M.E., & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 2, 9, 22-26. *Tamm, M. (1994). Modeller i hälsa och sjukdom. Saltsjö-Boo: Tiger. Wilcock, A. (1998). An occupational perspective on health. Thorafare: SLACK Inc, kap 5-6.
Artiklar och rapporter tillkommer
Senast reviderad litteratur:
2000-09-25
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |